Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

A menő könyvtári arculat és logó - 3. Fókusz: könyv, vagy újítsunk?

A legtöbb könyvtár logójában a könyv jól felismerhető motívumát látjuk, ami a könyv-könyvtár nem túl eredeti (mondhatni: sablonos) sztereotípiát erősíti, ellent mondva a könyvtárral szembeni mai - és pláne jövőbeni - elvárásokkal. A könyvtár fő célja, a használók szolgálata, a közösségépítés azonban ritkán jelenik meg az arculatokban. Nagyobb esély van a vágyott figyelem megragadására a hagyományos sablonok lecserélésével, inspiratív megújításával.

1. KÖNYV - Leggyakoribb, hogy a könyv valamilyen szintű stilizált motívumát jelenítik meg, pl. Országos Széchényi Könyvtár link , Bibliotheque nationale de France link .
2. E-KÖNYV - Ahol igyekeznek utalni a számítógéppel elérhető dokumentumokra, vizuálisan pl. a könyv-motívum elpixelesedik link , vagy éppen elektromos csatlakozót kap.
3. FA-MOTÍVUM - A többször előforduló tudásfája- vagy életfa-motívum link vagy az
4. OLVASÁS - képe, pláne a tudás képviselőjével link vagy link vagy link ; bár elég egyértelmű, mégsem teljesen funkció- vagy használóorientált.
5. ÉPÜLET - Olyan is előfordul, hogy a könyvtár közösségen belül ismertebb épületére (vagy éppen az előtte álló szoborra) utalnak, pl. New York Public Library link , Patten Free Library link Bibliotheque Centre Pompidou link .
6. KÖNYVTÁRNÉV - A könyvtár neve is lehet a kreatív alkotás tárgya, pl. British Library link Bibliothek Uznach link Bibliotheque de La Chapelle sur Erdre link . A rövidítés formájában új jelentést hordozó könyvtárnév is adhat ötletet: link .
7. INSPIRÁCIÓ - Mások tágabb asszociációt követnek, és a könyvtől szinte teljesen független, információra, vagy vidámságra ld.: Wekerlei Kultúrház és Könyvtár link , Amszterdam közkönyvtára link kreativitásra utaló asszociációkat igyekszenek kelteni: transzcendencia + könyv link , leszűrt tudás link .
8. KÖZÖSSÉG - Nehéz nem sablonosan ábrázolni a közösségépítést, de vannak kísérletek kapcsolatteremtésre link (Oslo közkönyvtára), link vagy link , és színes közösségre link .
9. ÚJ ASSZOCIÁCIÓ - Lehet imázselem a gólyaláb, egy ruhadarab (póló) is; Halis István Városi Könyvtár link . Hátrányuk, hogy hosszas bevezetést igényel, és az adott közösségen kívül kevéssé asszociatív.
10. CÉLCSOPORT, GYŰJTŐKŐR - Ha a gyerekkönyvtár önállóan épít arculatot, vagy szakkönyvtár az adott szakmát tekinti célcsoportjának, adott a gyerekekkel, vagy az adott szakterülettel kapcsolatba hozható eszközök, értékek vizuális alkalmazása link .
11. FENNTARTÓI ÉS HELYI IMÁZS - Szintén logikus, bár egyszerű lépés, ha a tagszervezetként működő könyvtár a felettes szervezet arculati elemeit (pl. a település címere) felhasználva link , vagy helyi jellegzetesség imázsát felhasználva link jelenik meg.
12. WEBCÍMMEL - Ritkán előfordul, hogy az arculat szerves része a könyvtár webcíme is: Ady Endre Könyvtár, Hatvan link .

A jó logó a befogadóban inspiráló asszociációt teremt, általában többféle motívum ötvözésével (pl. olvasás + inspiráció, fenntartó + vidámság, gyűjtőkör + név stb.), mely vágyat ébreszt - esetükben - a könyvtári szolgáltatás igénybe vételére. (MG, okl. pr-szakember)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:






Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról