SzavazásMegosztja-e a könyvtárosokat a politika?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Amiket az alfa-generációval érdemes játszani a könyvtárban - a szülők hálásak lesznek
Címkék: rendezvény használók számára | könyvtár, gyerek- | információ prezentálása | használó (gyerek, fiatal) | oktatás, tanulás |
A most iskolába kerülő gyerekek már az ún. alfa-generáció (a 2010 után születettek) tagjai. Látszólag a felnőtteket megszégyenítő magabiztossággal kezelik az érintőképernyőt, otthonosan mozognak a tabletek, okostelefonok és egyéb digitális eszközök világában. A (matematika)tanárok azt hihetik, mindez az IKT-kompetenciájuk kialakulására is kedvező hatással van - főként a korábbi elsősökhöz képest. Kutatásunkból azonban kiderült, nem jobb, sőt rosszabb a helyzet: a mértéktelen IKT-használat digitális kompetenciafejlesztéssel nem járt, viszont elvette az időt a hagyományos játékoktól (pl. dominó, kártya, játékpénz, dobókocka), így ezek eddigi tapasztalataira nem építhetnek a pedagógusok. Fejlesztési lehetőségek:
- A darabszám fogalmának alapozásában és a kis számok számképének felismerésében a dobókocka 1-től 6-ig, a dominó 0-tól 9-ig segíti a fogalomalakulás és a gyorsolvasás fejlődését. A felmérésből azonban az derült ki, hogy a gyermekek 77,6%-a ilyen játékokkal ritkán, 50%-a pedig soha nem játszott (több válaszlehetőséget is meg lehetett jelölni). - Mindenféle tanulás, illetve mindennapi életünk szempontjából is kiemelkedő a rövid és hosszú távú memóriánk szerepe. Ennek fejlesztésében fontosak a - régebben közkedvelt - memóriajátékok. Meglepő módon ezzel a típusú fejlesztőjátékkal ritkán vagy soha nem játszott a vizsgált gyerekek 43,6%-a - annak ellenére, hogy a klasszikus forma mellett akár online, illetve telepíthető formában is elérhetők ezek a játékok, vagyis a napi használatban lévő IKT-eszközökön is játszhatnának vele. - A szabályértés, szabálykövetés, illetve kombinatorikus gondolkodás szintén igen fontos matematikai szempontból. Többek között erre a területre hatnak a kártya- és stratégiai játékok, amelyekkel a vizsgálat alapján a gyerekek 62,8%-ban, illetve 73,4%-ban ritkán vagy soha nem játszottak. - A mérőszám fogalmának kialakításában szerepet játszó, összemérésen alapuló játékokkal 75,5% ritkán vagy soha, ezzel szemben a térszemlélet kialakítása szempontjából is fontos építőjátékokkal a gyermekek 89,4%-a gyakran játszott. - A számrendszeres gondolkodást segítő játékpénzt is használó játékokkal a gyermekek 71,3%-a soha nem vagy csak ritkán találkozott. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |