Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Elég, ha a tanár annyit tud, amennyit a gyerekeknek kell a tanterv szerint? - Könyvtársorvasztás

Bármilyen furcsa, többek számára hihetetlen, de felvetődött ez a kérdés az elmúlt napokban, nevezetesen, hogy a tanárképzésben annyit kell megtanítani a leendő tanároknak, amennyi a NAT-ban szerepel. Néhány gondolat a tisztánlátás kedvéért ezzel kapcsolatban.
Gondoljunk csak bele, pár egyszerű példa segítségével. Ha csak Petőfi lenne a tananyag, tanárként csak őt ismerném a korából, ugyanúgy tanítanám-e, mintha az egész 19. századot ismerném, irodalmastól, történelmestől, művészettörténetestől? Ha csak Bach lenne a tantervben, és csak őt ismerném a korából, tudnám-e ugyanúgy tanítani, mintha beleástam volna magam a barokk zenébe, a 17-18. századi zenetörténetbe és művészettörténetbe? Mennyivel magyaráznám másképp matematika tanárként a felső tagozatos anyagot, ha csak annyit tudnék én is, amennyit a gyerekeknek kell 8. osztály végére? Gondoljunk abba is bele, milyen válaszokat kapnának a gyerekek a tanterven kívüli kérdéseikre a csak a tantervet tudó tanáraiktól. És a kisgyerekek pedagógiája kapcsán: Ha tudok írni, olvasni, számolni, az elég ahhoz, hogy tanító legyek?
A tudás meghatározza nem csak a saját területén, hanem általános értelemben is a gondolkodásmódunkat, a világról alkotott képünket. Integráló ereje van, ami alatt azt értem, hogy a tudásszerkezet elemei egy nagyobb struktúra részét képezik, amelyben az egyes területeken szerzett tudás alakítja, egésszé teszi amit tudunk, gondolunk a világról, amelyben élünk.
Az oktatás szempontjából alapvetően képességek kialakításáról és tudás átadásáról beszélünk. Ennek a két elemnek az egymáshoz viszonyított aránya az egész oktatási rendszert tekintve az oktatáspolitika egyik legfontosabb kérdése. Durva általánosítással azt mondhatjuk, hogy ha a képességek kerülnek domináns szerepbe a megszerzett tudással szemben, akkor az iskolából kikerülő gyerekek felszínes tudással rendelkeznek, ha fordított a helyzet, akkor a tudás alkalmazásának képessége és a mindennapi életünk sikerességét befolyásoló képességek szenvednek csorbát.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról