Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Gyakori marketing-tévhitek 3. - Marketing = pr (public relations)

Annak ellenére nem, hogy van területeik között van átfedés. Alapvetésként a két fogalom:
- A marketing célja az értékesítés szabályozása - a termeléstől az ügyfélgondozásig.
- A pr (ejtsd: péer; angulul: public relations) célja az érintett közösségekkel való bizalmi kapcsolat megteremtése és fenntartása.
Nem segít a megkülönböztetésben a kelet-közép-európai "píározás", vagy a "píár-cikk", mely csúfneve ellenére reklám. A reklám a marketingkommunikáció része. A reklám nem a bizalmat erősíti egy szervezettel vagy termékkel / szolgáltatással kapcsolatban, hanem az utóbbi eladásait célozza növelni. Ezért a tájékozottabb befogadó nem is képzeli, hogy egy jelöletlen reklámcikkben a nyilatkozó őszintén számol be pl. egy könyvtár, vagy egy rendezvény dolgairól. Elkönyveli, hogy a nyilatkozó saját érdekei mentén mondja saját tevékenységéről a szépeket. Nem zárható ki azonban, hogy az öndicséret büdös. Ezt segíti esetenként az alákérdező riportert, aki még csak véletlenül sem igyekszik kritikus kérdéseket feltenni a neki fizető kérdezettnek. Mindenesetre az ilyen irományok nem teljesen értéktelenek, de fokozott kritikával érdemes őket kezelni. Könyvtárak számára sem ajánlott műfaj. A marketing érdekeltségei területei: termék / vevői érték, ár / vevői ráfordítás, értékesítési csatorna / vevői kényelem, értékesítésösztönzés / kommunikáció.

A pr tudatos bizalomépítés. A pr-rel foglalkozó szakember feltérképezi a szervezet körüli érdekcsoportokat (könyvtár esetén pl. a használók, helyi közösségek érdekcsoportjai, fenntartó, partnerintézmények, szakmai szervezetek, szakszervezet stb.) azonosítja igényeiket és stratégiát, taktikát kidolgozva kommunikál velük, lehetőség szerint megelőző jelleggel. Eszközei: imázsformálás, médiakapcsolatok és közösségi média, belső pr (együttműködve a HR-funkcióval), társadalmi ügyek kezelése, fenntartói kapcsolatok, válságkommunikáció, szponzorálás és mecenatúra, rendezvényszervezés. (Bővebben: Könyvtárosok kézikönyve, 4. p. 397-428, vagy hívd a 30 239-2293-as számot.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról