SzavazásA használók száma a vírus előtti helyzethez képest feltehetően...
KIT hírlevél évfolyamok2021
|
Gyakori marketing-tévhitek 3. - Marketing = pr (public relations)Annak ellenére nem, hogy van területeik között van átfedés. Alapvetésként a két fogalom:
- A marketing célja az értékesítés szabályozása - a termeléstől az ügyfélgondozásig. - A pr (ejtsd: péer; angulul: public relations) célja az érintett közösségekkel való bizalmi kapcsolat megteremtése és fenntartása. Nem segít a megkülönböztetésben a kelet-közép-európai "píározás", vagy a "píár-cikk", mely csúfneve ellenére reklám. A reklám a marketingkommunikáció része. A reklám nem a bizalmat erősíti egy szervezettel vagy termékkel / szolgáltatással kapcsolatban, hanem az utóbbi eladásait célozza növelni. Ezért a tájékozottabb befogadó nem is képzeli, hogy egy jelöletlen reklámcikkben a nyilatkozó őszintén számol be pl. egy könyvtár, vagy egy rendezvény dolgairól. Elkönyveli, hogy a nyilatkozó saját érdekei mentén mondja saját tevékenységéről a szépeket. Nem zárható ki azonban, hogy az öndicséret büdös. Ezt segíti esetenként az alákérdező riportert, aki még csak véletlenül sem igyekszik kritikus kérdéseket feltenni a neki fizető kérdezettnek. Mindenesetre az ilyen irományok nem teljesen értéktelenek, de fokozott kritikával érdemes őket kezelni. Könyvtárak számára sem ajánlott műfaj. A marketing érdekeltségei területei: termék / vevői érték, ár / vevői ráfordítás, értékesítési csatorna / vevői kényelem, értékesítésösztönzés / kommunikáció. A pr tudatos bizalomépítés. A pr-rel foglalkozó szakember feltérképezi a szervezet körüli érdekcsoportokat (könyvtár esetén pl. a használók, helyi közösségek érdekcsoportjai, fenntartó, partnerintézmények, szakmai szervezetek, szakszervezet stb.) azonosítja igényeiket és stratégiát, taktikát kidolgozva kommunikál velük, lehetőség szerint megelőző jelleggel. Eszközei: imázsformálás, médiakapcsolatok és közösségi média, belső pr (együttműködve a HR-funkcióval), társadalmi ügyek kezelése, fenntartói kapcsolatok, válságkommunikáció, szponzorálás és mecenatúra, rendezvényszervezés. (Bővebben: Könyvtárosok kézikönyve, 4. p. 397-428, vagy hívd a 30 239-2293-as számot.) |
![]() Feliratkozás
Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.
Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.
KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |