SzavazásKönyvtárban nincs botrány, mert...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Igény szakkönyvtári tájékoztatásra: a PE ZEK Könyvtára felmérte - meg is osztja az adatokat
Címkék: mesterséges intelligencia | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | imázs (kép, amit rólunk mások alkotnak) | használói élmény (UX) 2020- | használó, igény | használati szám, arány | felmérés | Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ Könyvtára | tájékoztatás (személyes, fizikai) | emberi minőség |
A Könyvtárosok Facebook-csoportban Szabó G. Tibor kommentálta múlt heti hírünket link :
- A Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ Könyvtára link egy 2021-es tavaszi, gazdasági hallgatók körében (94 válaszadó) végzett vizsgálata szerint a hallgatók forráskutatáshoz, információkereséshez első és második lehetőségként a következőkhöz fordultak: - szaktársaikhoz (78%) - oktatókhoz (58,5%) - ismerősökhöz (32%) - idősebb hallgatókhoz (16%) - könyvtárosokhoz (16%) A könyvtárosokat 45% választja utolsó lehetőségként. Tehát jelenleg még nem a mesterséges intelligencia (MI) "viszi el" a könyvtári tájékoztatástól a felhasználót, hanem az, hogy a könyvtárosok simán "kicsúsznak" a képből (az okok szerteágazóak, de pl. már középiskolában sincsenek képben). A referenszkérdések száma tényleg csökken (nálunk, egy kis vidéki kampuszon) öt év alatt a harmadára(!), már csak az erősebben motiváltak, TDK-zók és szakdolgozatot írók veszik igénybe a könyvtári (szak)tájékoztatást. Igaz az is, hogy akit megtanítunk hatékonyabban guglizni (intitle, filetype stb.), később már kevesebbet jön - de ez a része rendben is van, mert a jó tájékoztatás nem halat osztogat, hanem pecázni tanít... Bár a könyvtárosokat a válaszadóink 45% választja utolsó lehetőségként, a könyvtárhasználattal való elégedettség válaszai: - tájékoztatás, informálás minősége áll (4 fokú skálán 3,51), ami az elégedett és nagyon elégedett vélemény közötti félút - jó értékelést kapott még a könyvtárosi támogatás szívélyessége (3,43) - valamint a könyvtárosi támogatás szakszerűsége (3,40). Azaz: "emberi oldalban" jók vagyunk és ezt tartani próbáljuk addig, míg sárba nem tapos bennünket a MI. De azt is hozzá kell tenni, hogy a weben a minőségi OA (nyílt hozzáférésű) anyagok exponenciálisan gyarapodnak. Azaz: nem kell MI, ha a sima webtartalom is bedarál. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |