SzavazásHatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Nézzél reklámokat a gyerekekkel együtt! - hogy megtanítsad őket a manipulálás alapeseteire
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | könyvtár, gyerek- | könyvtár, iskolai | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | rendezvény használók számára |
A könyvtári kritikus/kritikai olvasás és információfeldolgozás része a hétköznapi manipulációk azonosításának és kezelésének képessége. Ez feladat, egyben lehetőség is a gyerekkönyvtárosok számára. (MG)
- 2021-ben a reklámok életünk miden egyes szegmensét behálózzák, és nincs ez másként gyermekeink esetében sem: az ő életüknek is szerves részét képezik az online, offline, nyílt és rejtett hirdetések. De míg egy felnőttnek van elég tapasztalata ezeket kezelni, elválasztani a valóságtól, addig egy gyermek számára ez nem ennyire kézenfekvő. Minden szülőnek kötelessége megtanítani gyermekét a helyes médiafogyasztási szokásokra, és arra, hogy a reklám közel sem azonos a valósággal. Ez sem kikerülhető lépés felelősségteljesen gondolkodó szülők részére: le kell ülni, és meg kell nézni minél több hirdetést, spotot együtt, hogy közösen kielemezhessük őket - csak így érhetjük el, hogy kritikusan gondolkodjanak majd egyszer. A felnőttek segíthetnek a gyerekeknek azonosítani a különböző típusú hirdetéseket, és azt, hogy pontosan hol találkozhatnak velük. Magyarázzuk el, hogy bár a hirdetéseket gyakran játéknak vagy más szórakozásnak álcázzák, mégis hirdetések, és mindig próbálnak eladni valamit. Akár játékos módszerekkel is érdemes kísérletezni, az eszköz előtt, vagy az utcán sétálva: próbáljuk meg kitalálni, mit akarnak eladni nekünk a videók, plakátok, szórólapok. Emellett arra is feltétlenül fel kell hívni a figyelmüket, hogy olykor széles szakadék tátong a reklámban ígért világ és a valóság között. Ha ezekre felhívjuk a figyelmet, könnyebben meg fogják érteni, miben áll a manipuláció. Látva a hirdetés és a tényleges termék közötti különbséget, a gyerekek megtanulják megkérdőjelezni a hirdetésekben látottak igazságát. Megfigyelhetik, hogy a reklámok miért hagynak ki olyan fontos információkat, amelyek miatt a termék kevésbé kívánatos, vagy hogy a csomagoláson található illusztrációk, szavak valami más kódot jelentenek-e. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |