Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Pozíciójukhoz ragaszkodó könyvtárvezetők vs. szakmai megújulás -- 2., Generációk közötti párbeszéd; gátak és lehetőségek

Az állatvilágban természetes, hogy a vezetőt (Alfát) alulról folyamatosan támadják, kihívják, állandó bizonyítási kényszerben él (ellenben kedvére táplálkozhat és szaporodhat). Az Alfa idősödése kegyetlen kilátásokat nyújt, de egy pávián- vagy farkashordában nincs leköszönés, mert a leköszönés halál. Emberi közösségekben azonban lehetséges a tudatos, a közösség egésze és a vezető számára egyaránt gyümölcsöző hátrébb lépés. A vezetői teljesítőképesség csúcshoz közeli szakasza pedig megnyújtható. Pl. a generációs párbeszéd által. Ugyanis:
- a fiataloknak lendületük, friss szemléletük és adrenalinjuk van,
- az idősek pozícióval (háttér), tapasztalattal és érszűkülettel :-) bírnak.

Egy fiatal szakember mondta: 'nagyon jó példák vannak a fiatalokat támogató, sőt váró 'öregekre', akik álláspontjukat még képesek is a képünkbe mondani. Kíváncsiak, érdeklődőek. Ja, hogy nem vezetők, azt elfelejtettem. Bár talán a vezetők között is van néhány ilyen. Sokaknak viszont tényleg lealacsonyodás szóba állni velünk, szerintem ilyen XX és YY. Látszik, hogy kíváncsiak és féltékenyek is, de érdeklődni, az ciki lenne nekik. Félő, hogy az 'új generációnak' elmegy a kedve egy idő után az ugrálástól, és betagozódik, megtanulja az alázatosságot.' A generációk kultúrája és nyelve eltérő (vö.: Bretter Gy.: Hipotézis a nemzedékek kettős nyelvéről), ezért gyakori a meg nem értés. Ehhez képest gyönyörű, hogy mégis lehetséges közös nézet is. Van szakmai párbeszéd pl. a húszasok, és a harmincasok és a negyvenesek között, inkább, mint az idősebbekkel. A szakmai párbeszéd alapja, hogy nem gondolom: jobb vagyok, mint a fiatalok / idősebbek, s érdemes kihasználni a komparatív előnyöket. Pl.: a jelentős szakmai specializációban nem tudnék lépést tartani az informatikai tudással / tapasztalattal. S ez nem is nagy baj, ha elismerem: nem szégyen kérdezni.

Az idős vezető nem vén vezető. A kérdés inkább a szakmai generációs párbeszédre -- szellemi vérkering(et)ésre -- való hajlandóság. Ennek gátjai:
- Félszeműség (mármint a vakok között), azaz nincs igazából minőséget segítő verseny
- Presztízs, rangkórság (mint a szakmai butaság leplezése; kisebbrendűségi érzés)
- Időhiány (mely a delegálás vezetői képességének gyengeségére utal).

A generációs párbeszéd segítője:
- Önismeret; állandó, belső önvizsgálat, mely azonban a visszacsatolás nélküli hierarchiákban nehezen alakul ki (a felelős vezetőnek nem feltétlenül szakértőnek kell lennie, hanem működtetnie kell a rendszert). A fiatalok pár tízezer forintos ösztönzésért, egy-két tanulmányútért, vállon veregetésért megcsinálnák a csodát. Ha hagynák őket.
- A fiatalabb generációk képviselőinek véleményét is folyamatosan kikérni (ez kockáztatja ugyan a szakmai mindenhatóság képzetét, ugyanakkor növeli a vezető hitelességét)
- A szakmai ismeretek és kapcsolatok (mint tőke) megosztása (az ilyen vezető gyakran viszi rendezvényekre munkatársait -- vö.: shadowing --, akik jelenlétében, előzetes kontroll nélkül meg is szólalhatnak).
- Az utódkiválasztás rendszere nem korlátozódik belső munkatársakra.
- A szellemi és szakmai teljesítményei csúcsán a staféta átadása (a csúcs után kezd el erősödni a szánalom-faktor, mely jellegéből adódóan informális, és gyakran párhuzamosan jelentkezik a hivatalos szakmai elismerésekkel).

(A vezetők megítélését mindazonáltal nehezíti, hogy könnyebb egy idegent számonkérni, mint a helyébe képzelni magunkat. Másrészt gyakori, hogy maga a vezetői attitűd a probléma fő oka: 'Vagy látod a problémát, vagy magad is a probléma része vagy.' Azaz maga képtelen a megoldásra, ám távozásával gondok is megszűnnek.)
E módszerekkel az idősödő vezető nagyobb eséllyel arathatja le a közalkalmazotti juttatásokon túl szerezhető, a következő generációktól az őszinte elismerést -- azon túl, hogy hozzájárul a szakma egészének frissüléséhez. (Hazai könyvtáros szakemberek véleményét összegezve összeállította: MG)

- Egyetért az itt leírtakkal? Kiegészítené-e saját tapasztalataival? Írjon a KIT-nek, pl.: mikulasg@gmconsulting.hu .

Régebbi hírforrás(ok): összeáll.: MG
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról