Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Rosszat teszünk a gyerekekkel, ha túl gyorsan, túl sokat, túl hamar olvastatjuk őket

A legfrissebb olvasási felmérések szerint több évfolyamon romlott a tanulók olvasási megértési képessége az USA-ban. Egyre nagyobb a szakadék a jó és gyenge teljesítményű diákok között [Magyarországon is link ]. Esélyes, hogy az okok mögött az oktatás megváltozása áll. A rendszer ugyanis figyelmen kívül hagyja a fejlődéspszichológiát, ami szerint amikor nagy nyomást helyezünk a gyerekekre - túl sokat, túl gyorsan várunk el -, több kárt okozunk, mint hasznot.
1. Túl korán - A korai olvasáselőkészítés miatt a gyerekeket kudarc ér kudarc után. Ugyanis a tapasztalatok szerint mindezzel sokukban szorongást idézünk elő.
2. Túl gyorsan - Sok helyen kimondott-kimondatlan elvárás, hogy akár már karácsonyra tudjanak olvasni a gyerekek. Ez ugyan többé-kevésbé elérhető, de ez túlságosan leterheli a rövid távú memóriát. És mindez az érdeklődés kifejlődése és az ismeretszerzés folyamatának rovására történik. A sietség miatt a gyerekeknek kevés esélyük marad arra, hogy megleljék az olvasás örömét. A túl gyors tanulás eredménye továbbá a hézagos ismeret, amelyből alacsonyabb szintű jártasság lesz.
3. Túl sokat - A hatodik osztályra a diákok szakos pedagógust kapnak az egyes tantárgyakhoz. Ők elvárják, hogy diákok készítsék el a házi feladatokat, olvassanak hozzá és feleljenek belőle. Ám gyakran a diákokat elbátortalanítja a tantárgyhoz kötődő olvasmányok nagy száma. Könnyen megutálják a feladatokat, nem is beszélve önkéntes olvasásról. De a csökkentés sem célravezető már itt: minél kevesebb feladatot kapnak, annál gyengébb lesz olvasási szintjük.
Az olvasás régen kiváltság volt, az időtöltés és a kultúra megosztásának eszköze. Az utóbbi időben vált alig többé, mint az információszerzés kényszerített módszerévék. Gyakorlatilag arra ösztönözzük a tanulókat, hogy minél hamarabb, minél gyorsabban és minél többet olvassanak. Ami által viszont belekeserednek, s végül elutasítóvá válnak az olvasással szemben. Egy megutáltatott eszközzel pedig szinte alkalmatlanná lesz az ismeretszerésre. (ref.: MG)

Régebbi hírforrás(ok): Oktatás: utálat-gerjesztés?! link Négy vaskos tévhit az olvasással kapcsolatban link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról