Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


A Google Scholar és a könyvtári katalógus összevetésével is taníthatunk kritikai gondolkodást az egyetemen

A XXI. században az alapképzéses hallgatók gyorsan elérhető és könnyen, kevés koncentrációval olvasható információforrásokat igényelnek, ezért a Google és a Google Tudós (Google Scholar) könyvtári oktatásba való integrálása áthidalhatja a Google természetes nyelvi keresése és a könyvtári adatbázisok esetében használt, ellenőrzött nyelvi keresés közötti szakadékot. Van azonban néhány olyan oktatási módszer, amelynek alkalmazásával a kritikai gondolkodás közelebb hozható a hallgatókhoz. Ezek a módszerek változatlan formában vagy a helyi körülményekhez igazítva, bármilyen típusú könyvtárban felhasználhatók.
A hallgatók motiválását jól segíti, ha vitakérdéseket teszünk fel a Google-keresésekről és a könyvtári adatbázisokban történő keresésekről. Ezek például az első oldalon megjelenő találatok számát firtatják, és lehetővé teszik, hogy rákérdezzünk a megbízhatóságra, a teljes szöveg ingyenességére, vagy az információforrások jellegére. Megkérdezhetjük, hogy meddig lesznek elérhetők az így megtalált információforrások az interneten és a Google találatai között. Azonnal felhasználható formában kapjuk-e a hivatkozásokat? Milyen kritériumok alapján választotta ki a Google az adott dokumentumot és hogyan történik ez a könyvtári adatbázisokban? Mennyire nehéz az információ visszakeresése? Ezek a kérdések az ún. fordított osztályterem módszeréhez is igazíthatók, amely azt igényli, hogy az információs műveltségi foglalkozás előtt a résztvevők egyénileg válaszolják meg, majd közösen beszéljék meg a kérdésekben felvetett problémákat. (Google kontra könyvtári adatbázisok: hogyan hozzuk közelebb a huszonegyedik századi egyetemi hallgatókhoz a kritikai gondolkodást?; ref: Koltay T.)

Régebbi hírforrás(ok): Használói élmény: Google Scholar vs. könyvtári felfedező rendszerek link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról