SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A könyv sokkal kevésbé okoz függőséget - szemben a kütyükkel. Mutatjuk, hogyan
Címkék: adatgazdálkodás, CRM | alkalmazás, szoftver | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | marketing | tájékoztatás (virtuális) | e-könyv olvasó, más mobil eszközök |
Az étel utáni sóvárgás szerencsére azonnal megszűnik, ha megtöltöttük a bendőnket (ha nem így lenne, felrobbanna a gyomrunk). A telefonok és az alkalmazások többségét azonban szándékosan "megálljt parancsoló tényezők" nélkül tervezik, semmi sem figyelmeztet, ha túlzásba esünk - ezért olyan könnyű észrevétlenül függővé válni. Egy bizonyos szinten tudjuk, hogy amit teszünk, attól rosszul érezzük magunkat. Mégsem hagyjuk abba, mert az agyunk úgy dönt, hogy a megoldás a dopamintermelés fokozása.
Újra megnézzük a telefonunkat. És újra. És újra. Amikor ez történik, hajlamosak vagyunk az akaraterő hiányára fogni a mohóságunkat - más szóval saját magunkat hibáztatjuk. És nem is tudjuk, hogy a technológiai tervezők szándékosan manipulálják a dopaminreakcióinkat, hogy nagyon nehéz legyen leszokni a termékeikről. Az úgynevezett "agyhekkelés" az agy kémiájára épülő és a viselkedést figyelembe vevő tervezés - és ha megtanuljuk felismerni a jeleit, a telefonunk minden pontján tapasztalhatjuk. Ramsay Brown az Instagramot hozta fel példának, amely állítása szerint kidolgozott egy kódot, hogy a felhasználók egy darabig ne láthassák az új like-okat, csak a leghatásosabb pillanatban tűnjön fel egyszerre több is - tehát abban a pillanatban, amikor az új like-ok hatására mégsem zárjuk be az alkalmazást. És amikor Brown ezt mondja, tényleg ránk gondol. Érdekes módon Brown - egyike annak a néhány technológiai bennfentesnek, aki hajlandó volt kamerák előtt nyilatkozni a műsornak - létrehozott egy Space nevű alkalmazást is, amelynek célja, hogy kevesebb időt töltsünk a telefonnal, mert tizenkét másodpercnyi szünetet iktat be a közösségi média alkalmazásainak megnyitása előtt. Brown szerint ez "a Zen pillanata"; az volt a célja, hogy meggondolhassuk magunkat. Az App Store eleinte nem volt hajlandó a Space árusítására. "Azért zárkóztak el, mert az App Store nem forgalmazhat egy olyan alkalmazást, amely más alkalmazások vagy az iPhone ritkább használatára biztatja a felhasználókat? - mondta Brown. - Nem akarták, hogy megjelenjen ez az alkalmazás, amely csökkentené a telefontól való függőséget." |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |