SzavazásMennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A könyvtárost is úgy zaklatják, mint egy ápolót - hogyan védekezhetsz? (olvasóink szavazatára)
Címkék: egészségügy (munka-) | szakmai szervezet | USA | továbbképzés, HR-fejlesztés | munkaügy | vezető | emberi minőség | szervezeti kultúra |
Az ALA LibLearnX 2022 konferenciáján egyéb témák mellett a kollégákat érintő zaklatás, udvariatlanság kérdéseit is tárgyalták. Olyan munkahelyi beavatkozásokat emeltek ki, amelyek az ápolásban is bizonyítottan működnek. Említették, hogy a könyvtárosok 46 százaléka tapasztalt már zaklatást. Ezek eredete:
- a felülről lefelé irányuló hatalmi dinamika - az ápolás munkahelyi struktúrái a könyvtárhoz hasonlóak - személyiségen, háttéren alapuló interperszonális súrlódások - a fekete, őslakos vagy színesbőrű (BIPOC) munkavállalók erősebben érintettek Az ülés elsősorban az oldalirányú erőszakra fókuszált. Ez olyan fizikai, verbális vagy érzelmi bántalmazást jelent, amely azonos rangú vagy státuszú munkavállalók között fordul elő. Ilyen pl. a túlzott kritika, megfélemlítés, hibáztatás, összecsapás, a segítség visszatartása, hátbatámadás, nyilvános megalázás, elszigetelés. Bár nincs bevált recept, a probléma kezelése kezdődhet az erőszakot befolyásoló különböző erők - egyéni, kapcsolati, közösségi és társadalmi - vizsgálatával. Jó gyakorlatok: - az oktatás, képzések vagy moderált megbeszélések kombinációja; - a szakpolitikák megváltoztatása, - az esetek bejelentését szolgáló, ún. "irányítási lánc" - ennek kialakításában a munkavállalók minden szinten részt vesznek; - a munkaerő szemléletének megváltoztatása a zaklatást ellenző kultúra kialakítása érdekében, Döntő a vezetői támogatás. A legelső lépés: "elismerjük, hogy a szervezetünkben probléma van". A vezetőknek dolgozniuk kell a túlterheléses stressz és a fáradtság kiiktatásán. Ezek súlyosbítják a tehetetlenség érzését, ami zaklatáshoz vezethet. Tiszteletre építő környezetben az emberek nyugodtan jelenthetik az incidenseket. A vezetés kötelezze el magát a zéró tolerancia politikája mellett azokkal szemben, akik nem hajlandóak változtatni. Ehhez mind a vezetőket, mind beosztottaikat képezni kell az egyértelmű kommunikációra, együttműködési készségekre. A dolgozókat bátorítsa a vezetés, hogy egymást tegyék felelőssé. Ha a vezető bizonytalan a történtek miatt, akkor keressen őszinte visszajelzést adó, megbízható forrást. Ne szenvedjen csendben, ha zaklatják, mert nincs egyedül. Álljon ki önmagáért és másokért! A témáról a KIT korábbi számaiban is olvashatnak. (Ref.: Szabó Eszter) Régebbi hírforrás(ok): A könyvtárosok 5 legnagyobb stresszforrása link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |