Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


A könyvtárost is úgy zaklatják, mint egy ápolót - hogyan védekezhetsz? (olvasóink szavazatára)

Az ALA LibLearnX 2022 konferenciáján egyéb témák mellett a kollégákat érintő zaklatás, udvariatlanság kérdéseit is tárgyalták. Olyan munkahelyi beavatkozásokat emeltek ki, amelyek az ápolásban is bizonyítottan működnek. Említették, hogy a könyvtárosok 46 százaléka tapasztalt már zaklatást. Ezek eredete:
- a felülről lefelé irányuló hatalmi dinamika - az ápolás munkahelyi struktúrái a könyvtárhoz hasonlóak
- személyiségen, háttéren alapuló interperszonális súrlódások
- a fekete, őslakos vagy színesbőrű (BIPOC) munkavállalók erősebben érintettek
Az ülés elsősorban az oldalirányú erőszakra fókuszált. Ez olyan fizikai, verbális vagy érzelmi bántalmazást jelent, amely azonos rangú vagy státuszú munkavállalók között fordul elő. Ilyen pl. a túlzott kritika, megfélemlítés, hibáztatás, összecsapás, a segítség visszatartása, hátbatámadás, nyilvános megalázás, elszigetelés.
Bár nincs bevált recept, a probléma kezelése kezdődhet az erőszakot befolyásoló különböző erők - egyéni, kapcsolati, közösségi és társadalmi - vizsgálatával. Jó gyakorlatok:
- az oktatás, képzések vagy moderált megbeszélések kombinációja;
- a szakpolitikák megváltoztatása,
- az esetek bejelentését szolgáló, ún. "irányítási lánc" - ennek kialakításában a munkavállalók minden szinten részt vesznek;
- a munkaerő szemléletének megváltoztatása a zaklatást ellenző kultúra kialakítása érdekében,

Döntő a vezetői támogatás. A legelső lépés: "elismerjük, hogy a szervezetünkben probléma van". A vezetőknek dolgozniuk kell a túlterheléses stressz és a fáradtság kiiktatásán. Ezek súlyosbítják a tehetetlenség érzését, ami zaklatáshoz vezethet. Tiszteletre építő környezetben az emberek nyugodtan jelenthetik az incidenseket.
A vezetés kötelezze el magát a zéró tolerancia politikája mellett azokkal szemben, akik nem hajlandóak változtatni. Ehhez mind a vezetőket, mind beosztottaikat képezni kell az egyértelmű kommunikációra, együttműködési készségekre. A dolgozókat bátorítsa a vezetés, hogy egymást tegyék felelőssé. Ha a vezető bizonytalan a történtek miatt, akkor keressen őszinte visszajelzést adó, megbízható forrást. Ne szenvedjen csendben, ha zaklatják, mert nincs egyedül. Álljon ki önmagáért és másokért! A témáról a KIT korábbi számaiban is olvashatnak. (Ref.: Szabó Eszter)

Régebbi hírforrás(ok): A könyvtárosok 5 legnagyobb stresszforrása link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról