Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

A közkönyvtárosok alacsony elkötelezettségéről (olvasóink szavazatára)

Kaetrena Davis Kendrick a könyvtárosok elkötelezettségét kutatja. 2019-ben a felsőoktatási könyvtárosok körében végzett felmérést (link ). Foglalkozott már etnikai kisebbségű könyvtárosok elkötelezettségével is. Most pedig közkönyvtárosokra terjeszti ki a kutatását.
Észrevételei közt szerepel a könyvtárhasználók okozta stressz, az intézményi támogatás hiánya a problémák megoldásában, és a könyvtárosok ellenállása a visszaélések felszámolásával szemben. Mindez hozzájárul az alacsony elkötelezettséghez. A Library Journal vele való interjújából kiderül többek közt...
- Szándék: Kendrick felsőoktatási könyvtáros, de korábban közkönyvtárban is dolgozott. Sok közkönyvtáros mondta, hogy a felsőoktatási eredmények rájuk is vonatkoznak. A kutatót érdekelték a két könyvtártípusban az elkötelezettségek közötti összefüggések, különbségek. Hogyan érintheti mindkettőt a zaklatás és az elhanyagoltság?
Módszertan: kvalitatív. A tapasztalatok jelentését vizsgálja, hogy megértse a különböző csoportok közös érzését. A miértekre keresi a választ. A kérdések nyílt végűek, de elég specifikusak a probléma megértéséhez. A közös történetet keresik. Úgy látszik, mindenki életében hasonló kiváltó események vannak. Az erre adott reakciók térnek el.
- Hasonlóságok: felsőoktatási- és közkönyvtárosok elkötelezettsége minden szempontból egyformán alacsony. A kognitív, fizikai, tapasztalati, érzelmi, visszaélésekre vonatkozók szempontjából egyaránt.
- Különbségek: a közkönyvtárosok fizikai bántalmazásról is beszámolnak. Illetve könyvtárhasználóktól jövő zaklatást is. Más kutatásokban a problémák inkább a kollégáktól, kampuszon dolgozóktól eredtek.
- Segítség hiánya: az igazgatóság, HR osztály vagy a felügyelet nem jelent igazi segítséget. A dolgozók az események miatt mindig magukat hibáztatják. Ezeken az intézményesített rendszerek nem segítenek. Inkább fenntartják a zavaró munkahelyi környezetet. Sokszor maguk a vezetők generálnak mérgező légkört, akikhez egyébként a segítségért kellene fordulni. A HR nem kezeli a panaszokat, nem rúgják ki a zavaró embereket.
- Meglepő eredmény: a könyvtárosok sokszor a képzésük részeként élik meg a zaklatást. Azt mondják, hogy már ez is megtörtént a karrierjükben. Nem küzdenek ellene, ami nagyon aggasztó a kutató szerint.
- Tanács: a könyvtárosoknak az asszertív kommunikációban több tapasztalatra lenne szükségük. Ismerjék saját határaikat és érvényesítsék saját akaratukat. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról