SzavazásKönyvtárban nincs botrány, mert...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A kritikus / kritikai olvasás területei 61. - A modern, kifinomult propaganda eszközei
Címkék: hatékonyság | információ prezentálása | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | Oroszország | piac, információ- és hír- | közösségépítés | információ (elmélet, politika) | etika, fegyelmi kérdések |
Az orosz propaganda mögött - melyet a magyar kormányközeli portálok is alkalmaznak - egy rendkívül modern, több tudományágból merítő stratégia áll, ami legalább három- öt évvel megelőzte az egész világot. Eléggé kifinomult, a legmodernebb társadalomtudományi kutatási eredményeken alapul. A RAND egy kiváló elemzése nagyon jól leírja a természetét. Elemei:
1. Sok csatornán keresztül működik, éppen úgy, ahogy a kormányközeli média Magyarországon: van rádiója, tévéje, rengeteg féle írott sajtója, helyi, országos, bulváros, komoly, satöbbi. Okai: - a kevésbé centralizált rendszer kevésbé sérülékeny - jobban elhiszünk valamit, ha több független [vagy annak tűnő] forrásból értesülünk ugyanannyiszor róla, mintha csak egyből hallanánk azt ismételni. 2. A modern propaganda nem determinisztikus, hanem sztochasztikus összefüggésekkel operál. Nem mindig kapcsolják össze a cikkekben például a "migráns" és a "bűnöző" kategóriákat, de összekapcsolásuk viszonylag sokszor fordul elő, mert így hihetőbbnek tűnik. 3. Tudatosan inkonzisztensek, mert ez is a hihetőség látszatát teremti meg. Elég 70-80 százalékban mondani ugyanazt, de a maradék helyen akár ellentmondó dolgokat is lehet állítani. Az inkonzisztencia itt tudatos választás, ami összezavarja a hallgatóságot: az legyen az általános érzet, hogy semminek sem lehet hinni. 4. Abban is inkonzisztensek, hogy az eredeti történet egy része megváltozhat később: először mond egy álhírt, aztán részben kijavítja egy másik álhírrel, mert ez a módszer is hitelesíti az eredeti állásítást. 5. Nagyon gyors. Az első hír határozza meg a diskurzust, azt lehet bővíteni, módosítani, de a történet később mindvégig az első hírre fog felépülni. Az adott eseménnyel kapcsolatos második hír általában már nagyon kevés figyelmet kap. 6. Folyamatos és repetitív (ismétlődő). 7. Hírözön. A modern média egyik jellemzője, hogy gyorsabban gyárt információt, mint korábban. Viszont az emberek befogadó kapacitása véges. Ezt a tényt is használják, amikor egy-egy témában hírözönt produkálnak. Ezt mi is megfigyelhettük például a hidfo.ru cikkeit vizsgálva. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |