SzavazásSzerinted hatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
A kritikus / kritikai olvasás területei 67. - Miért találom, illetve nem találom meg azt, amit akarok?
Címkék: használóképzés | internet információforrásként általában | könyvtár, iskolai | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | oktatás, tanulás |
Olof Sundin, a Lundi Egyetem könyvtár- és információtudományi professzora és Hanna Carlsson egyetemi oktató vezetésével egy svédországi projektben arra keresték a választ, hogy az általános iskolás gyerekek milyen készségeket és képességeket sajátítottak el az információkeresés és a forráskritika alkalmazásának területén. Öt általános iskolában vizsgáltak kilencedik osztályos diákokat, emellett interjúkat készítettek a svéd nyelvet és irodalmat, valamint társadalomismeret tanító tanáraikkal is. Az eredmények azt mutatják, hogy a tanulóknak erős késztetésük van a forráskritika alkalmazására, habár ennek szintje iskolánként eltér. A papíralapú forrásokhoz kötődő általános forráskritikai szemlélet megalapozása a svéd iskolai oktatás hagyományos erőssége. A vizsgálat során azonban elsősorban arra voltak kíváncsiak a kutatók, hogy mi történik akkor, amikor a diákok a számítógép előtt azzal a kérdéssel találják szembe magukat, hogy "miért látom azt az interneten, amit látok?" Habár az információkeresés beépült a társadalomismeret tantárgy témakörei közé, a legtöbb tanár nem gondol arra, hogy a Google-lal történő keresés használatát és a keresőmotor működésének alapelveit is tanítania kellene. Az öt közül egyetlen iskolában sem foglalkoztak az internetes keresés módszertanával, noha a "miért találom, illetve nem találom meg azt, amit akarok" dilemmája igen izgalmas a diákok számára.
Az iskolai könyvtárosok vonatkozó ismereteit is bővíteni szükséges. Nagyobb figyelmet kell fordítani a munkaköri követelményeik megfogalmazásakor az információk megszerzésének és felhasználásának tudatosítására, illetve az információs műveltség online forráskritikai szeletének fejlesztésére. Ha az iskolai könyvtáros megszokásból az olvasásfejlesztésnél és a szépirodalmi ismeretterjesztésnél marad, és nem vállalja az információs műveltségi kompetenciák fejlesztését, könnyen kicsúszhat a lába alól a talaj a pedagógusok javára. A Skolverket nevű, tanárokat segítő svéd módszertani tanácsadó szervezetnek is segítséget kellene nyújtania - megfelelő segédanyagok közrebocsátásával - az iskolai könyvtárosok számára. A vizsgált megye diákjai közel felének nem áll a rendelkezésére megfelelő iskolai könyvtári szolgáltatás, ezen feltétlenül javítani szükséges! Ám a könyvtáros által végzett tevékenység fontosabb, mint maga a könyvtárosi pozíció, s a könyvtárosi felkészültség többet ér az iskolai könyvtár fizikai létezésénél. A megfelelő végzettségű iskolai könyvtáros szakemberek bevonására van tehát szükség, még akkor is, ha nincs biztosítva a kellően kiépített iskolai könyvtári infrastruktúra. (Németh M.) |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |