Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


A kritikus / kritikai olvasás területei 98. - Elhisszük az olvasott, hallott hazugságot, mert belefáradunk: választási túlterhelés

- Gyakorlatilag bármit elhisznek, ha azt Trump mondja,
- ha szembesítik őket az adott állítás hamis voltával, az nem változtat az elnökbe vetett bizalmukon,
- az állítás cáfolata gyorsan törlődik az emlékezetükből, és nagyjából egy hét múlva hajlamosak azt újra tényként elfogadni.
(Igen, most végig Donald Trumpról és követőiről beszéltünk.)
Daniel Gilbert: az információkat az agy két lépésben dolgozza fel: amit hallunk vagy olvasunk, azt először elfogadjuk igaznak, hogy egyáltalán meg tudjuk érteni, aztán a felhalmozott tudásanyagunkra támaszkodva lefut egy mentális ellenőrzés, és ennek az eredményétől függően vagy elhisszük, vagy nem.
A gond az, hogy a kétlépcsős folyamatból csak az első megy feltétel nélküli reflexként, automatikusan, a második már energiabefektetéssel jár, és könnyű megzavarni benne az agyunkat. "Ha túl kevés a feldolgozáshoz az idő, az energia vagy a rendelkezésre álló bizonyíték, hajlamosak vagyunk nem elutasítani az adott állítást. Ha pedig túl vagyunk terhelve hamis, vagy potenciálisan hamis kijelentésekkel, az agyunk úgy reagál, hogy egyszerűen nem is futtatja végig mindegyiken a kétlépcsős ellenőrzést" - írja Gilbert. Vagyis a sok hazugság feldolgozásába belefásulunk, és a végén már nem is érdekel, hogy az adott kijelentés igaz-e, inkább elfogadjuk.
Itt pedig bejön a képbe pár másik pszichológiai jelenség, a megerősítési torzítás, és a kognitív disszonancia, ami - jócskán leegyszerűsítve persze - annyit tesz, hogy az ember természeténél fogva jobban szereti a megnyugtató hazugságokat a kényelmetlen igazságoknál.
A rossz hír az, hogy ez a módszer csak gondolatok megerősítésénél működik, a cáfolatuknál nem. És ezzel el is értünk Trump igazi titkáig: hogy mindig ő adogat.

Régebbi hírforrás(ok): Csökkentjük neked a választás kínját - könyvtári marketing, IKR-alapon 3. link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról