SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A társalgó AI-ügynökök felkarolása: A könyvtárak ügynöki jövője 1. (olvasóink szavazatára)
Címkék: Zayed University Library | mesterséges intelligencia | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hatékonyság | használói élmény (UX) 2020- | Dubai | tájékoztatás (virtuális) | ügyfélszolgálat, panaszkezelés |
Már könyvtári területre specializált mesterséges intelligencia ügynök is elérhető. Az Aisha elnevezésű (arabul: élénk / aki él) AI-beszélgetőtárs fejlesztésével a Dubaiban található Zayed Egyetemi Könyvtár link (röviden: ZU) kísérletezett. A megoldáshoz az alapot a ChatGPT API kapcsolata (két rendszer közötti adatcsere kapcsolatot támogató eszköz - szerk.) adja. A fejlesztés 2023. februárban kezdődött és a kezdetekről a könyvtár még abban az évben publikált a Journal of Web Librarianship folyóiratba link .
Aisha a könyvtár weboldalának Libchat szolgáltatásába integrálódik; lényege, hogy éjjel-nappal elérhető, és segítséget nyújt a felhasználóknak. Néhány ilyen funkciója azt szemlélteti, mi mindenre használható az AI egy könyvtárban: - Visszakeresésre alapozott generálás: Aisha kérdésmegválaszolása egyedi tudásbázisra épül, amelyet a visszakeresésre alapozott generálás (RAG) erősít fel. - Hangképességek: képes hang-szöveg és szöveg-hang átalakításokra, amely természetesebbé és hozzáférhetőbbé teszi az interakciót. - Többnyelvű támogatás: arabul és más nyelveken is képes kommunikálni. - Multimodális interakció: a jövőben képes lesz a feltöltött képek és dokumentumok elemzésére. - Külső eszközökhöz való hozzáférés: Aisha képes különböző forrásokból, például a Google, a Wikipedia, a ZU könyvtári katalógus, a ZU intézményi repozitóriuma és a Google Scholar adatbázisából információkat visszakeresni. - Virtuális személyiség: Aisha mesterséges intelligencia által generált személyisége, beleértve a képeit különböző vidám helyzetekben, barátságosabbá és rokonszenvesebbé teszi őt. A könyvtár szerint mindezzel Aisha több mint egy chatbot. Hanem egy dinamikus, többnyelvű AI asszisztens, amely képes a felhasználókat több területen segíteni. További fejlesztési ötletek: - Animált avatár. - Hosszú távú memória (ehhez elengedhetetlen lesz az adatvédelem fejlesztése). - Könyvtári szolgáltatások bővítése. - Kommunikációs módok, pl. WhatsApp, e-mail. - Személyre szabott támogatás különböző szerepek kialakításával, pl. tanfolyam-tutor, interjúztató. - Önfejlesztési képességek: Aisha képessé tétele arra, hogy elemezze saját válaszait és fejlesztési javaslatokat tegyen. A megoldással eddig a könyvtári dolgozók is elégedettek. Az asszisztens 24/7 elérhetősége különösen a távoktatásban résztvevők és szoros időbeosztással rendelkezők számára értékes. A többnyelvű képességek pedig az inkluzivitást támogatják. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |