Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Alkalmazzuk a könyvesbolti merchandizing-tapasztalatot könyvtárban is! (olvasóink szavazatára)

Fontos tapasztalatokra tett szert a cikk könyvtáros szerzője, aki másodállásban könyvesbolti munkát vállalt. Rájött, hogy a könyvtár a könyvesboltnál sokkal kevésbé ragadja meg a figyelmet. A könyvtár pedig valóban a hozzáférés, az információs szabadság és az önfejlesztés szimbóluma. De mivel tud többet a könyvesbolt? Gyönyörűen, csábítóan sorakoztatja fel a megvásárolható könyveket. Sokkal hívogatóbb módon, mint a könyvtári polcok. Ez a vizuális merchandizing hatása.

Egy 2014-es könyvesbolti kutatás szerint a vásárlók 94%-a a szebben berendezett boltokat preferálta, és 88% szerint ez a döntésében is szerepet játszik. Azaz hosszabb ideig maradtak, nagyobb eséllyel vettek valamit, és később vissza is tértek. A rosszul berendezett boltokba nem akartak visszatérni.
A szerző saját munkahelyén kezdett el kísérletezni a könyvtár átrendezésével. Először főnökét győzte meg, és a gyerekkönyvtárral kezdték az átalakítást. Egy forgalmas területre az újonnan megjelent könyveket helyezték, a polcok tartalmát vonzó módon kapcsolatba állították egymással. Így ez a terület valóban forgalmasabb lett. Ezután a felnőtt részleg átalakítása következett. Nem csak új, hanem régebbi könyveké is.

Lényeg, hogy ne legyenek akadályok a könyv és a felhasználó közt. A kiállító polcok szépek, pl. figyelmeztető szalaggal átkötött tiltott könyvek, vagy csak a kék borítójú könyvek egy kupacban. De ezek szoborszerű hatást keltenek, és a felhasználó nem mer hozzányúlni. A kereskedelem inkább azt tanítja, hogy a borító önmagában szép.
Nem érdemes különböző részlegekből kivenni a könyveket, hanem inkább egy-egy részleget kell kiemelni, pl. rejtélyek, ifjúsági szakkönyvek.

Érdemes néhány szabályt meghatározni házon belül, amihez mindenki tud alkalmazkodni, pl.:
1. Piramis elrendezés
2. Kifelé nézzenek a borítók
3. Legyenek egyenes sorok
4. Figyeljünk az egyensúlyra és szimmetriára
5. Nem kellenek kiegészítők, pl. terítők, táblák, bútorok
A könyvek elhelyezése egy tudomány, aminek érdemes utánanézni (pl. Janiszewski, 1998). Van benne hely a kreativitásnak, de meg kell találni hol. A könyvtárban mindenkinek a kialakított rendszert kell követni, hogy fenntartható legyen. Az eredmények utána látványosan jönnek. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról