Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Amit az egyetemisták nem tudnak... -- kutatási eredmények amerikai egyetemi könyvtárakról (olvasóink szavazatára)

A legtöbb amerikai diáknak eszébe sem jut a könyvtáros, mint választási lehetőség a rendelkezésére álló egyetemi szakemberek közül, aki segíthet felkészülni az órákra és átsegít a szemináriumi dolgozat megírásának buktatóin. A könyvtárosok pedig túlbecsülik egyes diákok információs írástudási készségeit és könyvtárhasználati ismereteit. A két évre tervezett, a diákok kutatási szokásait elemző vizsgálat (ERIAL, link ) szerint mindezek a diák megfélemlítettségéhez és elidegenedéséhez vezetnek könyvtárossal történő interakciók után. Sok oktató hasonló előítéletekkel rendelkezik, és elmulasztja felhívni a diák figyelmét a kézenfekvő segítségre.
A legriasztóbb talán, ami a leginkább előrelátható volt: kudarc a forráskeresés és értékelés minősége terén. Az internetes hozzáférés idején a diákok egyszerűen gyatra munkát végeznek ezen a téren. Harminc diákból hét végzett könyvtárosok által is elfogadhatónak minősített lekérdezést. Emellett a legtöbben érdektelennek tartották a könyvtárosi segítséget; közülük senki sem fordult szakemberhez, tanácstalansága ellenére.
Az Illinois-i Wesley Egyetemen, a hallgatók többsége nagy nehézségekbe ütközött a keresés folyamán. Előnyben részesítették a Google-keresést, és kevesen használták sikeresen az adatbázisokat. Leginkább egyszerű lekérdezést végeztek, és általában nem voltak tisztában a lekérdezési mechanizmusokkal és a keresőmotorok működési logikájával. Ezért nem sikerült érdemleges forrásokat találniuk. Szinte mindenhol bármely szó bármilyen helyzetbeli előfordulására kerestek, szűkítése nélkül.
A hiba nemcsak a diákságban keresendő. A könyvtárosok és oktatók részben ugyancsak felelősek. Meglepő a középiskolában megtanulható, alapvető információs írástudási készségek hiánya, még a legjobb tanulók esetében is. Napjaink egyetemistái az információs kor nyelvét beszélve nőttek fel, de annak nyelvtani szabályai nélkül. (ref.: HWJ)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról