Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Automatikusan mérik a tájékoztatói teljesítményt is - különböző beállításokkal

Az USA-ban, a legtöbb egyetemi könyvtárban úgynevezett virtuális referensz, vagyis elektronikus tájékoztatás áll a használók rendelkezésére. A szolgáltatás fő részei az aszinkronikus, elektronikus űrlap-alapú vagy email-tájékoztatás 24 órás átfutási idővel és a valós idejű chat. Megjelenését tekintve ez utóbbi egy felugró ablak, amelyen keresztül a használó felteheti kérdését a vonalban lévő két-három könyvtáros valamelyikének. Az ablak a könyvtár weboldalának használata közben az ott eltöltött, előre meghatározott időtartam után az otthon vagy helyben használt számítógép képernyőjén jelenik meg. A Springshare link szoftvere egy és ugyanazon a kezelőfelületen biztosítja a fenti két típusú szolgáltatást a LibAnswers modulban.

Az egyes könyvtárak saját igényeiknek megfelelően állíthatják be, hogy az ablak a használó megjelenését követően mennyi időn belül, milyen szöveggel és mely oldalakon ugorjon fel: honlap, katalógus, adatbázis stb. Két- vagy háromórás műszakban tájékoztató könyvtárosok adnak felváltva azonnali választ vagy továbbítják a kérdést az illetékesnek az aszinkron rendszeren át (Ask A Librarian). A rendszer rögzíti a párbeszédet és gyűjti a naplózott adatokat, mint például a válaszadás időtartama vagy nehézségi foka a READ skála alapján link: link

Az adatok és bejegyzések alapján egyrészt fejleszteni lehet a könyvtár szolgáltatásait, másrészt át lehet gondolni a munkaerő-szervezést a napi 12 órában, a hét minden napján, beleértve a hétvégét is. A könyvtárosok össze tudják mérni saját teljesítményüket a kollégákéval, hiszen mindenki, akár a felettes is, láthatja, hogy ki mennyi és milyen szövegű választ adott, hasonlóan az üzleti szférában évtizedes hagyományokkal bíró gyakorlathoz.

Egy példa: A chat-ablak automatikusan megjelenik a honlapra belépve, bizonyos - előre beállított - idő után. Minél hamarabb ugrik fel az ablak, annál több kérdést tesznek fel a használók. Az ablak felugrása előtti idő rövidsége azonban megnöveli a kényelemből feltett, nem szakmai tartalmú kérdések számát (pl.: merre van a WC). A rövidebb idő nem ad lehetőséget az önálló gondolkodásra. Hosszabb intervallum esetén viszont akár a katalógus vagy adatbázis kezelésével is megpróbálkozik a használó, és csak bizonyos mennyiségű gyakorlás, sikertelenség után kér segítséget. Mindezzel tehát manipulálni lehet a tájékoztatási "teljesítményt". Ha 30 másodpercen belül jelenik meg az ablak, nagyobb lesz a válaszadói leterheltség, egyúttal teljesítmény is, mint ha 60 vagy 90 másodperc áll a használó rendelkezésére.

A beérkező kérdést a szolgálatban lévő könyvtárosok egymásnak is átadhatják. Ez döntően két okból történik:
- korábbi illetékesség (mivel pl. az internetkapcsolat szakadása vagy rossz helyre kattintás miatt gyakran megszakad a párbeszéd, új bejelentkezés estén a könyvtáros "visszaadja" a használót addig választ adó kollégának)
- vagy X kolléga szakterületi illetékessége és egyéni preferenciái miatt (államigazgatási témát cserélek orvosira).
A Springshare-felület részei még a LibGuides (kutatási segédanyagok), LibCal (naptár és rendezvény-szervezés), LibWizard (kérdőívek, nyomtatványok, oktatási segédanyagok), és LibInsight (adatgyűjtés, statisztika). - Hajnal Ward Judit (Rutgers Egyetem, USA)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról