Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Az akadémiai könyvtárak elkezdtek külső nyomásra üzletibb szemlélettel gondolkodni

Az új közigazgatási menedzsment (New Public Management, NPM) azoknak a magánszektorból átvett elveknek és módszereknek az összessége, amelyek a közintézmények hatékonyabb és gazdaságosabb megszervezésével és működtetésével kapcsolatosak. Az NPM Európában először az Egyesült Királyságban valósult meg az 1979 - 1997-es időszakban. Alkalmazásában a legaktívabb Svédország és az Egyesült Királyság volt, de Dánia, Franciaország, Írország, Hollandia és Norvégia is érdeklődéssel fordult az NPM felé. Németország, Görögország, Spanyolország, Svájc és Törökország alacsonyabb szinten valósította meg a módszert.
Mind a közkönyvtárak, mind a felsőoktatási könyvtárak igyekeztek innovatív megoldásokat alkalmazni, amikor a könyvtár teljes képzési kínálatának tartalmát kialakították (pl. egy német közkönyvtárban: interaktív túra a könyvtári forrásokról, egy norvég közkönyvtárban: kódoló klubok gyerekeknek, egy finn közkönyvtárban: "információs piac", egy brit felsőoktatási könyvtárban: "tanulási csomópont"). Minden országban lényegesnek tartották együttműködő partnerek bevonását és az együttműködés fokozását, főként a stagnáló költségvetések miatt. Néhány országban (Egyesült Királyság, Norvégia, Németország) kiemelkedő a szektoron belüli és a külső partnerekkel (kiadókkal, tanárokkal, valamint más oktatási és információszolgáltatókkal) való együttműködés. Az információs műveltség fejlesztésére irányuló könyvtári szolgáltatások jelentősége vitathatatlan, néhány válaszadó szerint azonban a könyvtárak e szerepköre aktív marketingre szorul.
Elmondható, hogy az új közigazgatási menedzsment gondolata és eljárásai egész Európában meghonosodtak. Ehhez a könyvtáraknak meg kellett ismerniük a stratégiai és gazdasági szemléletű könyvtárvezetés módszereit. Ez a megközelítés segített abban, hogy a könyvtárak újfajta szerepet vállaljanak a megváltozott körülmények között. Jó stratégiának bizonyult, hogy az információs műveltséget prioritásként kezelték - mind a szolgáltatások fejlesztése, mind a könyvtárnak a különböző használói közösségekbe való jobb integrációja szempontjából. (ref.: Hegyközi Ilona)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról