Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Bár a régikönyv-illat erősen megosztó, lehet-e könyvtárban is alkalmazni a Disneyland illat-marketingjét?

"A szaglás szempontjából kritikus agyterület a hippokampusz közelében található, amely az emlékezésben játszik fontos szerepet. Ez az oka annak, hogy a szagok emlékeket válthatnak ki" - magyarázta el Nussbaum. Ez egy rövid összefoglaló arról, hogyan váltanak ki emlékeket az illatok:

Ezt Disneylandben is tudják, ezért tették tele rejtett illatosítókkal a parkot, éppen a fő látványosságoknál, üzleteknél és sétányokon. Sok vendég kifejezetten szereti az ilyen (cukorka, vanília stb.) illatokat, de van, aki felesleges pluszvásárlásokra ösztönző "agymosásnak" tartja - ez derült ki egy virálissá vált TikTok videóból link .
"Akár agymosás, akár nem, a hatás zseniális" - reagált Melanie English klinikai szakpszichológus, aki azt mondja, hogy az ilyen illatok nemcsak boldogsághormonokat termelnek, hanem a stresszt is csökkentik. A Disney illatosítói fokozzák a látogatói élményt, és ezzel nagy szerepük van abban, hogy a látogatók jókora része vissza-visszatér, ugyanis amikor otthon hasonló illatokkal találkozik, az felidézi az élményeket, és máris visszavágyódnak Disneylandbe.

A Proust-jelenség - ez az illatok és az emlékek közti különleges kapcsolat talán legnevezetesebb esete, amelyet a világhírű francia író, Marcel Proust mutatott be Az eltűnt idő nyomában című regényében: egy teába mártott sütemény, a madeleine íze ébreszt fel gyermekkori emlékeket az elbeszélőben. Ez a Proust-jelenség, amelyet az úgynevezett mély emlékezettel együtt régóta vizsgálnak tudósok, sok olyan összefüggésben, amelyre a laikusok véletlenül sem gondolnának. Egy magyar nyelvű tanulmány link például a holokauszt traumairodalmával kapcsolatban ír erről, és sokat hivatkozzák az Utrechi Egyetem kísérletét, amelyben arra jutottak, hogy a kellemetlen, visszataszító élményre erősebben emlékeztet majd a szaglás, mint a látás vagy a hallás. A Proust-jelenségről tudományos népszerűsítő formában pl. itt link olvashatnak.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról