Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Beszélünk, de nem csináljuk; ha csináljuk, nincs eredménye - mentalitás és pénzhiány; talán a generációváltás segít

Körülbelül másfél-két millió (beiratkozott) könyvtárhasználó van Magyarországon, miközben például Angliában vagy a skandináv országokban a lakosság 50-60 százaléka regisztrált könyvtári olvasó. Nálunk harminc éve változatlanul 15-20 százalék. A könyvtárosszakma presztízse alacsony, az utolsók között van az értelmiségi foglalkozások között.
Emese (aki a teljes nevét nem szeretné felfedni) több mint húsz éve dolgozik könyvtárosként egy nyugat-magyarországi kisvárosban, őt kérdeztem "első kézből" való tapasztalatok után kutatva.
- Hogyan tudnánk vonzóbbá tenni a könyvtárakat?
- Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy nem tudom. Nyilván "bennünk van a hiba", könyvtárosban és használóban egyaránt. A vidéki kistelepüléseken harminc-negyven éve az általános iskolában még sikk volt könyvtárba járni, ott bandáztak a gyerekek, alig várták, hogy kinyisson a könyvtár. Az is igaz persze, hogy más lehetőség nem nagyon volt, heti két-három alkalommal mozi, de ennyi.
- Milyen próbálkozások, kezdeményezések vannak erre vonatkozóan?
- Létezik például egy évek óta visszatérő őszi könyvtári program, az Országos Könyvtári Napok. Rengeteg központi és helyi rendezvény van mindenhol, kézműveskedés, koncert, bábelőadás, tudományos ismeretterjesztő előadások, különböző játékok, de sajnos, bármilyen sikeresek legyenek is ezek a programok, hosszú távon nem kötik a könyvtárhoz a használókat. Azt kellene elérnünk, hogy olyan vonzó, barátságos helyek legyenek a könyvtárak, ahová különösebb program nélkül is szívesen jönnek be az emberek.
- Mit gondolsz, az Oodi Könyvtárhoz hasonló közösségi terek jelentik a jövőt?
- Igen, ilyesmi kellene nálunk is. Sok szakmai fórumon beszélnek erről, de sajnos javarészt minden marad elvi síkon, gyakorlati eredmény nélkül. Alapvető probléma nyilván többek közt a kultúra helyzete is Magyarországon - egy könyvtáros vért izzadhat, ha nincsenek meg az infrastrukturális és egyéb feltételek ahhoz, hogy megfelelő élményt és szolgáltatást nyújthasson a könyvtár.
- Ezen túlmenően más oka is van, hogy nálunk nem megy az, ami Nyugaton igen?
- Mentalitás kérdése is talán, pénzügyi okai is vannak, ez nehéz ügy. Talán egy generációváltás után közelebb kerülünk a megoldáshoz.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról