Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Biztonságos és befogadó közkönyvtári szolgáltatások menedzselése - útmutató a CILIP-től (olvasóink szavazatára)

Újabb útmutatót adott ki a brit CILIP könyvtárak számára a biztonságos befogadó szolgáltatások megteremtéséről. Az első kiadvány 2008-ban jelent meg, azóta sok minden változott. A kiadvány csak keretrendszert fogalmaz meg, amit a könyvtárak saját belátásuk szerint alakíthatnak.
11 alapelv jelenik meg, melyek mindegyike javaslatot ad a következő négy területre:
- könyvtári állomány fejlesztése és kezelése
- nyilvános internet-hozzáférés biztosítása
- nyilvános terek megfelelő használata
- nyilvánosan hozzáférhető események és tevékenységek biztosítása.
A 11 elv a következő:

1. Készíts kockázatkezelési tervet. Érdemes azonosítani a lehetséges kockázatokat. Megérteni a kockázat hatását a dolgozókra és felhasználókra. Kifejleszteni, hogyan lehet követni a kockázatok bekövetkezését. Monitorozni és fejleszteni az ellenőrzőrendszert.
2. Fokozd a könyvtári dolgozók biztonságát. Nem csak a felhasználókra, hanem a dolgozókra is figyelni kell. A könyvtárosok kihívást jelentő vagy akár potenciálisan agresszív viselkedéssel is találkozhatnak. Biztosítani kell fizikai és mentális jóllétüket.
3. Ismerd meg a jogot és annak határait. Minden könyvtári szolgáltatást az érvényes jogi keretek között kell nyújtani. De lehetnek jogilag szabályos, viszont mégis káros tartalmak, amik sérthetnek egyes csoportokat, pl. holokauszt téma. Másrészről viszont csak az tilos, amit a jog tilt.
4. Foglalkozz a szakmai etikával és értékekkel. A jog mellett a szakmai etika is számít. Figyelembe kell venni az emberi jogokat, egyenlőséget; a közjó és a szakma érdekeit; a tudás elérhetőségének és folytonosságának megőrzését. Továbbá a tudás elérhetőségét; az intellektuális szabadságot; az elfogulatlanságot. A felhasználók által nyújtott információk bizalmasságát; plusz az információs képességeik fejlesztését.
5. Gondolkodj el előítéleteiden. Tisztában kell lenni a saját és a rendszerszintű elfogultságokkal is. Van olyan, ami egyes szereplőknek előnyös, míg másokat perifériára szorít. A könyvtárosoknak segíteni kell tisztázni az elfogultságokat. Háttérbe kell szorítani pl. állományban, eseményeken, szolgáltatásokban. Érdemes felhasználókat bevonni ezek kialakításába.
6. Kapcsolódj az érintettekkel (stakeholders). Kapcsolatba kell lépni az önkormányzatokkal, irányító testülettel, egyet kell érteni velük a biztonságos és befogadó szolgáltatásokban, el kell magyarázni azok szükségességét. Érdemes tárgyalni pl. a gyerekvédelemmel, a közegészségüggyel.
7. Fejleszd ki a megfelelő irányelveket: gyűjtemény- vagy állományfejlesztés; számítógép és Wi-Fi használati szabályok; magatartási kódex; védelmi és gyermekvédelmi szabályok; könyvtári hozzáférés; közösségi szolgáltatások. Ezekre folyamatosan gondolni kell a kulcsfontosságú döntéseknél, képzéseknél.
8. Biztosíts hozzáférést a szakértői tudáshoz. A könyvtárak frontvonalban vannak a társadalom legvitatottabb témáinak kezelésében is. Mindez szakértői tudást igényel, szakértői hozzáállással.
9. Hozz (és dokumentálj) bizonyítékokon alapuló döntéseket. A döntések sokszor bonyolultak lehetnek, ezért fontos bizonyítékok alapján dönteni: pl. készletek, események, tevékenységek. A könyvtári csapattal is meg kell ezeket beszélni, hogy beépüljenek a kultúrába.
10. Képezd a személyzeted. Nem elég egy jó szabályzatot alkotni, a dolgozóknak is tudni kell annak a tartalmáról. Továbbá tudniuk kell, kihez fordulhatnak támogatásért, segítségkérésért, vagy egy probléma eszkalálása miatt.
11. Reflektálj, tanulj a tapasztalatokból. A könyvtári szolgáltatásokat rendszeresen érdemes áttekinteni, és bevezetni szükséges módosításokat. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról