Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Dehumanizációs technikák a könyvtárban

Korábban már írtunk a dehumanizálás jeleiről link , melyek akkor jelentkeznek, amikor lemondunk arról, hogy embertársunkat az őt megillető tisztelettel illessük, ez ugyanis erőfeszítést kívánna tőlünk. A könyvtárban munkatársak között (hatalmi kultúrában leginkább a felettesek felől) illetve a használók irányában is kitapintható. Korábbi cikkünk példáit folytatva:
- munkatárs megszégyenítése: van könyvtárigazgató, aki a többi munkatárs vagy éppen az olvasó előtt teremti le a beosztottat, ahelyett, hogy négyszemközt közölné véleményét
- azt feltételezve, hogy elegendő a tájékoztatásunk, megszégyenítő stílusban oktatjuk ki az olvasót, hol találja az adott szakot, vagy hogyan fénymásoljon
- távolságtartás névmásokkal: a könyvtár dolgainkról beszélve a többes szám harmadik személy távolít, a egyes / többes szám második közösséget vállal, pl.: úgy gondoljuk helyett: a könyvtár úgy gondolja, szerintük...
- elutasító attitűd, szemkontaktus kerülése, túl rövid válaszok
- "ide kellene / kéne jönni" hangozhat el a pult mögül a "jöjjön v. fáradjon kérem ide" helyett
- öncenzúra kialakítása (egyik lehetséges eszközét ld.: link )
- fizikai elkülönítés során a munkatárs akarata és a munkafolyamat kívánalmai ellenére távol kerül a többi kollégától.
A dehumanizáció szorosan kapcsolódik a demotivációhoz, ld.: Hogyan keserítsük meg beosztottaink életét? - Rövid útmutató a demotivációhoz link Mindkettő eredménye, hogy csökkenti a könyvtár hatékonyságát és rontja imázsát. E vezetői defektust sok könyvtár jelentős közpénzbeni és adminisztratív eszközökkel próbál ellensúlyozni. (MG összeállítása)

Hírforrás: KIT-információ
2017. január 18.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=dehumanizacios_technikak_a_konyvtarban
Régebbi hírforrás(ok): Hogyan keserítsük meg beosztottaink életét? ? Rövid útmutató a demotivációhoz link A dehumanizálás jelei - felelősség-minimalizálás? link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról