Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Digitális vagy nyomtatott? - egy akadémiai könyvtáros szemszögéből

Bár a kutatók inkább papírpártiak voltak, az akadémiai könyvtárak is átélik az áttérést a nyomtatott gyűjteményekről a digitálisra. Például a Temple Egyetem könyvtára legutóbb 200 ezer e-könyvvel gazdagodott, és a papír folyóirat-gyűjtemény összezsugorodott. Felértékelődtek a szövegek azáltal, hogy az adatbázisban kereshetővé váltak. Ugyan nem volt megtakarítás, de sok munkatársat el kellett bocsátani, például akik az elveszett dokumentumokkal foglalkoztak, fénymásoltak vagy könyvtárközi kölcsönzésben vettek részt.
A digitális elérés hátrányai pl.:
- nagyobb elérési idő a távoli tárolókból, az automatizált tárolási és visszakeresési rendszerekből (ASRS)
- nem mindig elérhető és sérülékeny, vagy nem könnyen kezelhető olvasóeszközök
- a diákok kevésbé értik a hosszabb vagy összetett anyagokat digitális formában
- kevésbé lehet annotálni, jegyzeteket készíteni hozzá.
Az oktatóknak tudni kell, mikor és milyen formában érdemes a digitális szöveget alkalmazni, például rövidebb szövegrészleteknél. A kutatások eltérnek azzal kapcsolatban, hogy a diákok melyik formátumot részesítik előnyben. Ez inkább személyes tapasztalat és egyéni preferencia kérdése.
Az akadémiai könyvtárosok legnagyobb problémája, hogy a nyílt oktatási források (OER) mind digitális formában készülnek vagy így szállíthatók. De a digitális tartalmat hátrányosnak tartó tanárok a hallgatók tanulása szempontjából jobban elutasítják az OER anyagokat is. E területeken hiányozhatnak, vagy rossz minőségű források születhetnek. A tapasztalat szerint a diákok örülnek az ingyenes tananyagoknak, és így elfogadják a digitális formát is.
Tanácsok az OER elfogadásához:
- a tanárok fókuszáljanak a rugalmasságra, kényelemre és a digitális nyílt tananyagok könnyű elérésére
- egy kutatás szerint a diákok kétharmada nem vette meg a szükséges (papír) könyvet; eszerint jobb egy ingyenes digitális könyv
- a digitális szövegek könnyebben hordozhatóak
- könnyebb a keresés bennük
- látáskárosultak számára könnyebben testre szabható
- könnyen megrendelhető pl. az Amazonról
- kinyomtatható, ha szükséges egy-egy részlet. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:






Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról