Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Megosztja-e a könyvtárosokat a politika?

  • • Leginkább választások környékén
  • • Nem, a szakmai, baráti kötődések erősebbek
  • • Sokakról tudható, melyik szekértáborhoz húz.
  • • A szakmai elképzeléseket gyakran felülírja a politikai hovatartozás
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Egy hatásos weboldal hét alapszabálya

Hála a Panlibusnak [ link ], az ALA Annual után az idei CILIPS Annualra [ link ] is bekukucskálhattunk (a CILIPS a CILIP skót területi szervezete). Mark Travis cikke Lesley Thomson 'Seven habits of highly effective library websites' című előadását foglalja össze. Thomson (aki egyébként nem könyvtáros, hanem kormányzati ember) szerint a hatásos weboldal hét alapszabálya a következő:
1. Legyél tisztában azzal, hogy mi a weboldal célja, mit akarsz vele elérni!
2. Ha weboldalad része egy nagyobb hivatal weboldalának, akkor mind külsőben, mind hangnemben igyekezz illeszkedni ahhoz! Ha használsz közösségi alkalmazásokat, tedd lehetővé, hogy a látogatók megoszthassák ezek segítségével a tartalmaidat!
3. A weboldalad úgy működjön, ahogy működnie kell! Esztétikailag, a felület és tartalom tekintetében egyaránt a felhasználókat tartsd szem előtt!
a) Légy egyszerű, de ne légy túlságosan minimalista!
b) Ragaszkodj a 'hetes szabályhoz': a használónak soha ne kelljen hétnél több alternatíva közül választania!
c) Tartsd észben a 'háromklikkes szabályt': a használó minden tartalmat tudjon elérni maximum három kattintással!
d) A legfontosabb tartalmak legyenek elérhetők anélkül, hogy görgetni kellene értük!
e) Ne használj indokolatlanul képeket: csak akkor használd őket, ha relevánsak, információt közvetítenek.
4. A tartalom fontossága: fogalmazz közérthetően és kerüld a könyvtári szakhalandzsát! A legfontosabbakat közöld rögtön az első bekezdésben -- sokan nem is jutnak tovább az olvasásban...
5. A weboldalad legyen bárki számára elérhető: gondolj a felolvasóprogramokra, színvakokra (kontraszt miatt)...!
6. Légy megtalálható: weboldaladat lásd el a megfelelő kulcsszavakkal, keresőoptimalizáld!
7. Gondold folyton újra! A weboldalad soha nincs kész -- tartsd szemmel az új eszközöket, módszereket, trendeket és légy kész alkalmazni, integrálni őket, ha ez a felhasználói elvárás!

Többé-kevésbé egyetértek Thomsonnal, bár azért van, amit tekintve máshogy gondolkodom: szerintem például nem kell száműzni az információs tartalom nélküli képeket -- egy csupa szöveg weboldal nagyon ijesztő tud lenni. Ugyanígy a három-klikkes szabályt sem tartom ennyire mereven követendőnek (a ?90-es években találták ki, nem mintha ez bármit is jelentene) -- Porterékkel együtt [ link ] én is inkább a 'legyen a tartalom megtalálható' elvben hiszek.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról