Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Elektronikus referensz -- megtérülő kannibalizmus?

Kannibalizmusnak nevezik a marketingben, ha egy termék vagy szolgáltatás értékesítését csökkenti az ugyanazon kibocsátó által kínált alternatíva. (MG) Az elektronikus referenszszolgálat erőteljes növekedése tulajdonképpen a hagyományos, illetve a telefonos referenszszolgáltatás kiterjesztése. Általános tapasztalat, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak az emelkedő igénybevétele a tájékoztató szolgálat személyes használatának csökkenéséhez vezet. Néhány forrásmunka jelzi, hogy a tájékoztató könyvtárosok maguk is bizonytalanok még az internetforrások használatában. Néhány magáncég is ajánl olyan szolgáltatásokat, amelyek a könyvtárak által nyújtott elektronikus információszolgáltatással versenyeznek. Közülük egyik az e-brary (link amely az információkat elektronikus formában, díjazásért ajánlja. Növekvő tendencia a különböző könyvtárak együttműködése konzorciumként. Több könyvtáros tapasztalta, hogy a referenszkérdések jellege is megváltozott, mert sok könyvtárhasználó már megpróbálta megtalálni a választ korábban az interneten. Ezért a könyvtárosnak ellenőriznie kell a keresési stratégiát, amelyet az illető használt, valamint a válaszokat is, mivel a könyvtáraknak jobb, több hozzáférésük van az elektronikus forrásokhoz. Ennek következtében a könyvtárosoknak új készségeket kell elsajátítaniuk, s készen kell állniuk arra, hogy elfogadják a változásokat, amelyeket az elektronikus környezet jelent a tájékoztató munkában. A referenszkérdések csökkenése összefügghet a növekvő internet-penetrécióval, de a sejtés egyelőre nem igazolt. Minőségük is változik: több a rövid, éles kérdés, és több a nagyon bonyolult, összetett kérdés. Az olvasók sokszor már elvégeztek néhány előzetes keresést, és ha megakadtak, további segítségért fordultak a könyvtárosokhoz. A kettő közötti sáv viszont eltűnőben van. További jelenség, hogy ebben a hatványozottan elektronikus korban többen elutasítják a személytelen technológiát, és szemtől szembeni kapcsolatra vágynak. Ezek az emberek sokkal nagyobb mértékű segítséget igényelnek, és ennek megfelelően több időt is kell rájuk szánni. - F: Murray--Tschernitz: The impact of electronic information delivery on reference enquiries. In: Online Information Review, 2005/2. Referátva: TMT 2006/6., ref.: Téchy T.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról