Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Elismerés, mint a fejlődésben való megrekesztés eszköze

"Amit dicsérsz, azt erősíted. Tehát, ha egy gyermek mindig csak a végeredményért kap pozitív visszajelzést, akkor könnyen válhat teljesítményszorongóvá. Ne feledjük: sokszor sokkal több befektetett energia áll egy kudarcba fulladt próbálkozás mögött, mint egy könnyű siker mögött! Pláne, hogy a végeredmény elmaradása sem jelenti azt, hogy nem ért semmit a belefektetett munka..." (Benes Andrea)
- Nincs másképpen a felnőttek esetben sem. A szakmai körökben leggyakrabban elhangzó sikerjelentések és a tapasztalt valóság közötti különbség neurózisokat alapoz meg: csak ki ne derüljön a valóság... S ha valaki mégis tükröt tart rámutat a disszonanciára, annak "jutalma" gyakran személyeskedés, kompetenciájának megkérdőjelezése - és szinte soha nem szakmai érv. Pedig tudjuk Gogoltól: "Ne a tükröt átkozd, ha a képed ferde".
Káros követő hatás, hogy a konfliktusoktól való félelem - különösen felettesek irányába - megrekeszti az ember (vagy szervezet) fejlődését. Hatalmi struktúrák pedig gyakran mesterségesen hallgattatják el a kritikát - miközben a nyitottság látszatát igyekeznek fenntartani. Ha erre nincs hatalmuk, akkor úgy tesznek, mintha meg sem hallották volna az imázsukat veszélyeztetni gondolt hangokat.
Élenjáró szervezetek ugyanakkor kiprovokálják használóikból a visszacsatolásokat (használati adatok, explicit módon megfogalmazott elismerések, kritikák stb.) és a belőlük kapott információt elemezve fejlesztik lépésről lépésre szolgáltatásaikat.
Akkor hogyan lehet fenntartani a motivációt, egyúttal a fejleszthető lehetőségre is rámutatni? Pláne identitásválságban szenvedő, alacsony önértékelésű és társadalmi megbecsültségű, ugyanakkor magas szintű a küldetéstudatú közösségben? Bár e sorok írója sajnos nem mondhatja magát profinak a hatékony kritikában, igyekszik tanulni. A fenti pszichológusi idézet alapján nem az elért eredményt, hanem a fejlődést, folyamatot érdemes elismerni. E szemlélet magába foglalja azt a minőségirányításból ismert szempontot, hogy minden javítható. És talán megvan a lehetőség arra is, hogy a jogosnak, jogtalannak érzett kritikák bármelyike visszacsatolás, a fejlesztés, javulás eszköze legyen. Gyerek, felnőtt és könyvtár esetében egyaránt. (MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról