SzavazásHelyes-e hogy a könyvtár értéksemlegesen szolgáltat?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Felelős turizmus - hogyan lehet könyvtári analógia?
Címkék: átszervezés, racionalizálás | analógia | közösség mint erő és információforrás (2.0) | múzeum | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | használói élmény, UX, user experience (2020-) | használati szám, arány | befogadás kultúra (2017.04-) |
Kezelhetetlen tömeg teszi tönkre az élményt - harcba szállnak a turistaáradattal a világhírű múzeumok... E címmel tekinti át a HVG a sztármúzeumok tömegturizmusra adott válaszait. A könyvtárakat ilyen áradat nem fenyegeti, s amely esetében mégis szóba jöhet - pl. az Oodi -, azt eleve eszerint tervezték. Mégis, a hagyományos attitűdöket kikezdő múzeumi gyakorlat gondolatokat ébreszthet a könyvtárak közösségi szerepvállalásában, használók bevonásában is. (MG)
Hogyan lehetne elérni, hogy a turistákat ne ellenségként kezeljék az idegenforgalmi célpontok lakosai, a látogatók pedig nagyobb felelősségtudattal érkezzenek a helyszínekre, ahol akár az általuk elhasznált erőforrások regenerálásához is hozzájárulhatnának? Erre fókuszál a "helyreállító" [restorative] vagy "hozzájáruló" [contributory] turizmus, aminek képviselői és kutatói rájöttek, hogy az utazók jó része jobban érzi magát, ha bevonódhat a meglátogatott közösség életébe, illetve szívesen tenne/áldozna valamit azért, hogy az adott célpont megőrizhesse eredeti vonzerejét. Erre példa Koppenhága, ahol a CopenPay program keretében immár kéttucatnyi helyszínen kapnak a turisták valamilyen kedvezményt, ha cserébe ők is tesznek valamit az adott helyért vagy a városért. Például meghívják őket egy kávéra, ha tömegközlekedéssel vagy gyalog érkeznek a múzeumba, ingyen megebédelhetnek, ha kertészkednek egy-két órát a biokertészetben, elvihetnek egy körre egy kajakot az öbölben, ha besegítenek a kikötő vizének megtisztításába. Akinek nincs ennyi ideje vagy elszántsága, attól - az idegenforgalmin túl - helyi adók és hozzájárulások formájában kérhetnek támogatást a település vagy környék rehabilitálásához. Kutatások szerint az utazók harmada - a lelkiismerete megnyugtatásául - szívesen részt venne valamilyen helyi önkéntes tevékenységben, a kétharmaduk pedig örömest támogatna anyagilag olyan kezdeményezéseket, amelyekről egyértelműen tudható, hogy milyen (nemes) célra fordítják. |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |