Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Félperifériás pályán a szakma - strukturálisan

"Mindent az élet-halál harcnak tartott politikai küzdelem rettegésében kell értékelni aszerint, hogy melyik oldal mire tudná felhasználni. Nem csoda, hogy az egyetemi közéleti szerepvállalás a karakán, szuverén személyiségeknek egyre kevésbé vonzó, és mind gyakrabban ifjúkorom KISZ-titkár zsánereivel találkozom" - írja lapunknak küldött cikkében Farkas Beáta közgazdász, egyetemi tanár. Harminc év személyes tapasztalatait összegző írásában az MTA-doktor és egykori dékán megmutatja, miért lehetetlen itthon megreformálni a felsőoktatást. Az okok jóval mélyebbek egyszerű szervezeti és anyagi kérdéseknél.
A magyar felsőoktatásban egyszerre van jelen a teljesítményt korlátozó forráshiány és a kegyelteknél a járadékvadászatot gerjesztő forrásbőség. A rendszerváltozás kezdetén tisztában voltam vele, hogy az én generációmnak egyszerre kell az oktatás és a kutatás átalakításával megbirkóznia, infrastruktúrát szerezni, stb. Személyes karrieremben emiatt sosem tudom azt kihozni magamból, amit egy rendezett viszonyok közé születő nyugati kollégám. Eltelt egy emberöltő, és a fiatal kollégák, akik odaadóan és igényesen dolgoznak, az energiájukat nem az egyetemen kívül hasznosítják, egy szikrával sincsenek jobb helyzetben. Ugyanúgy fuldokolnak a feladatok között, mint az én nemzedékem.
Ha valaki arra vállalkozik, hogy megreformálja a felsőoktatást, tulajdonképpen azt mondja, hogy ki akarja vonni a társadalom többi részének a működési logikája alól. Csakhogy ez képtelenség. Egy-egy szakmai műhely valamilyen világnézeti ok, családi neveltetés vagy egyszerűen egy meghatározó személyiség megszállottsága folytán működhet kontraszttársadalomként, szigetként, de egy társadalmi alrendszer nem. Egy docens "előállítása" 15-20 év, egy egyetemi tanáré 20-30 év, reformról csak több évtizedes távlatban lehet gondolkodni.
A felsőoktatást mint rendszert akkor lehetne megreformálni, ha az alapvető irányokról lenne társadalmi megegyezés, nem kellene attól tartani, hogy a másik oldal majd felforgat mindent. Következetes politika beindíthatná a társadalmi tanulás önerősítő, pozitív ("angyali") köreit. Ezt a követelményt semmilyen alapítványi kiszervezéssel nem lehet megúszni.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról