Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

A kritikus / kritikai olvasás területei 73. - Finnország megnyeri az álhírek elleni harcot 1. - Öt éve tart a felkészülés (olvasóink szavazatára)

A finn kormány 2014-ben az álhírek felismerésére indított egy kurzust - két évvel azelőtt, hogy az oroszok befolyást gyakoroltak az amerikai választásokra. Tanárokat, helyi lakosokat, tanulókat, újságírókat és politikusokat képeznek. Megtanítják, hogyan lehet felismerni a hamis információt. Pl. Twitteren felismerni a botok által létrehozott profilt a stock fotók használata, napi bejegyzésszám, félrefordítás alapján. Hogyan lehet kiszúrni a "deepfake", vagyis valósághűen manipulált videókat és hangfelvételeket.
A kezdeményezés csak egy a sok közül. Az ország fel akar készíteni minden korosztályt a digitális műveltségre. Az Oroszországgal hosszan érintkező ország tisztában van vele, hogy mi történhet ennek hiányában. A 2014-es krími történések óta nyilvánvalónak látszik, hogy az információs hadviselés online környezetben folytatódik.
A miniszterelnöki hivatal kommunikációs specialistája szerint nehéz számot mondani a Finnországot ért félreinformáló kísérletekre. De a szakértő szerint a legtöbb kérdés a bevándorlást, az EU-t és a teljes értékű NATO tagságot érinti. 2015-ben Sauli Niinistö, a finnek elnöke felszólított minden állampolgárt az álhírek elleni harcra. Egy évvel később amerikai szakértőket vont be. Tanácsokat adtak, hogyan lehet felismerni az álhíreket; megérteni, hogyan terjednek, megtudni, hogyan lehet harcolni ellenük. Az oktatási rendszer ezzel együtt kritikus gondolkodást is fejlesztett.
Mindennek eredményeként az Open Society Institute 2018-as felmérése szerint Finnország elsőként végzett médiaműveltség terén az EU-ban. A 100-as indexben 76 pontot szerzett. (Magyarország ugyanitt a 26. helyet érte el 40 ponttal - szerk.) Bár az eredményeket nehéz valós időben mérni. A megközelítés viszont működőképesnek tűnik. Más országok is példaként kezdték használni a finn modellt. (ref.: Habók Lilla)

Régebbi hírforrás(ok): A kritikus / kritikai olvasás területei 69. - Hogyan tanítsuk a gyerekeket rá? link A kritikus / kritikai olvasás területei 68. - Álhír-érzékenyítés, hátrányos helyzetű közösségben link Német könyvtárak az álhírek ellen link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról