Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Használó és könyvtáros közötti kapcsolatfelvétel száma és minősége - analógia

Könyvtárunk tényleges sikere szorosan összefügg a helyi közösségbe ágyazottságától, illeszkedésétől (vö.: link ), ami viszont nagyban függ a könyvtáros és a használók közötti kapcsolatok számától és minőségétől. Ennek első lépése a megszólítás, mely a köszöntésen túl alkalmat kínál olyan tapogatózó beszélgetés indítására, amely által előbb-utóbb kiderülhet a használó pontosabb igénye, elégedettségének szintje, könyvtárról alkotott képe, tájékozottsága, tájékozódási képessége stb. - azaz olyan "lágy" információk, amelyek visszaforgathatók a könyvtár sikerességének építésébe. (Persze, segít a "kemény" információ, a használat, használók illetve az állomány statisztikai adatai is.), Hírszerzőket kiképeznek fedett információszerző beszélgetésre, a könyvtáros esetében nem kell a titkosítás - csak a felkészültség. Ami azonban nagy elvárás lehet egy gyakran introvertált könyvtárostól (vö.: link ).
Egy szexológus vagy 30 éve azt kérdezte közönségétől egy tv-műsorban: tudják-e mit kérdeznek tőlem legtöbbet a fiatalok? - Nem találják ki: azt, hogy hogyan szólítsam meg... Szóval, ez nem könnyű, de tanítható, pl. a könyvtárosképzés során, vagy erre vonatkozó tréningeken.
A használó-könyvtáros interakció lehetőségei:
- a használói küszöbfélelem oldása
- a könyvtárimázs javítása; vö.: barátságos, megszólítható könyvtáros
- az állomány hibáinak kompenzálása (a használó kevésbé azért megy vissza a könyvtárba, mert megkapta a könyvek, amit akart, hanem mert számára tartalmas kapcsolatba került)
- a szolgáltatások promóciója
A link oldal képgalériájában egy ilyen szándékot látunk: egy nagyáruházban átrendezték a gondolákat, és hogy megelőzzék a vásárlók bolyongását a polcok között, gyakornokokat öltöztettek be "Segítek megtalálni" feliratú pólóba. Hogy mennyire vált be a biztatás? Én kipróbáltam, működött.
A könyvtárban a kölcsönző munkatárs mindenképpen vált szót a használóval, a tájékoztatónak is van esélye rá. Elemzésre alkalmas használói információ inkább az utóbbi számára lenne érdekes. A tájékoztató és kölcsönzési pont összevonása lehet a nyerő - akár tőlünk nyugatabbra gyakori.
Neked van jó gyakorlatod az információszerző beszélgetésről? Írd meg: kithirlevel@gmconsulting.hu . (MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról