Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Hatékonyabban: felhasználók képzése helyett felhasználói tanulás

A felhasználóképzés hagyományos módszere, amikor egy könyvtáros előadásban közli a könyvtárhasználattal kapcsolatos ismereteket: ez a tanító könyvtár (teaching library). Új módszer, amikor a felhasználók előre összeállított feladatlapok segítségével ismerkednek a könyvtárral és dokumentumaival, majd az eredményeket megvitatják, miközben a jelen levő könyvtáros csak kezdeményez és moderál: ez a tanuló könyvtár (learning library).
A Berlini Freie Universität (FUB) társadalomtudományi karának politikatudományi tanszékén alkalmazták 2009 őszén először az utóbbi megoldást másfél órában és 150 résztvevővel. Az oktatócsapat nyolc könyvtárosból és egy diáksegítőből állt, akik először egy nagy előadóban ismertették az oktatás lefolyását.
Az "igazi" learning library módszerével kapcsolatban a FUB könyvtárosai nemcsak "a kíváncsiság és a kétely" felkeltésére törekednek, a foglalkozásokat tudatosan "felhasználóképzés"-nek nevezik. Nem hagyják magukra a diákokat, mindig jelen van egy könyvtáros, aki segít, vagy válaszol a felmerülő kérdésekre. Emellett törekednek a diákok önálló munkájára és aktivitásának fenntartására. A képzésben sohasem a könyvtár vagy kínálata áll a középpontban, hanem a diákok és az ő céljaik, problémáik. (A tanuló könyvtártól a használóközpontú tanulásig. Gyakorlati beszámoló a Berlini Freie Universität Társadalomtudományi és Kelet-európai Tanulmányok Könyvtárából; ref.: Murányi L.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról