Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Hogyan éri meg, ha mégsem automatizáljuk a kölcsönzést?

Nagy előny lehet a kölcsönzés automatizálása, hiszen rengeteg nem kvalifikált munkaórát lehet megtakarítani. Egy kivétellel: ha a kölcsönzés értéknövelt marketingtevékenységgé válik. - Czupi Gyula a KIT-klubban számolt be innovációjukról.
- Könyvtárunk mindkét olvasóknak rendelt szintjén több tájékoztatási pontunk is van. Hosszú ideig azonban az egyetlen, bár attraktív kölcsönzőpult volt a visszavétel és a kölcsönzés helye. Egyedül itt volt biztos az olvasó és a könyvtári dolgozó személyes találkozása.
Az olvasók nagy számban anélkül választották ki a könyveket, hogy a tájékoztatási pontokon dolgozókhoz fordultak volna. Ezt természetesnek gondoltuk. Nem lehettünk azonban biztosak abban, hogy ez mindig jó volt így. Esélyes, hogy akkor sem jött létre egy-egy tisztázó beszélgetés, amikor bizonyosan hasznos lett volna a könyvtáros tudása. Változtattunk. Minden tájékoztatási pontot alkalmassá tettünk arra, hogy lehessen ott könyveket visszavenni és újabb könyveket kölcsönözni.

Az eredmény: sokkal több lett a beszélgetés. Az olvasó könnyebben osztja meg tapasztalatát az egyes könyvekről és a könyvtáros is bátrabban ajánl, hiszen élő, eleven ismerete van az olvasó érdeklődéséről. A korábban csupán technikai esemény mostanra személyes kapcsolattá tudott alakulni. Különösen hasznos ez a gyermekkönyvtári részen. Átalakult a könyvtáros és a használó viszonya.

Az összes kölcsönzés és visszavétel fele már ezeken a tájékoztatási pontokon történik. Ami azt jelzi, hogy az olvasók jelentős része hálás a személyes interakciókat lehetővé tevő megoldásért - fejtette ki a Halis-könyvtár igazgatója.

Van hazai nagy könyvtár, amelyben
- ugyan megvásárolták a drága automatikus kölcsönzési infrastruktúrát
- mégis döntően a könyvtári alkalmazott kölcsönöz;
- tudatos könyvtárosi-használói interakció viszont nincs. Érdemes ezért eltűnődni, hogy e biztosan nem hatékony eljárást leszámítva mikor, melyik eljárás éri meg?

Hírforrás: KIT-összeállítás
2021. augusztus 25.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=hogyan_eri_meg_ha_megsem_automatizaljuk_a_kolcsonzest
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról