Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Hogyan gyűjthetünk be hatékonyan olvasási tapasztalatokat, könyvajánlókat? (olvasóink szavazatára)

Az olvasott könyvekre adott reakciók természetes kiterjesztése az olvasásnak. Lehet könyvajánlókat, blogbejegyzéseket, közösségi média posztokat írni. Könyves listákat készíteni vagy workshopokat tartani. A legtöbb olvasó viszont nem teszi ezt meg. Pedig mindenki más motivációkkal, tudással és élményekkel kezd az olvasnivalóknak. Más céljaik vannak és más reakcióik.
A tanárok az olvasmányokból a diák fejlődését, érdeklődését és céljait is megismerhetik. Az iskolai feladatok viszont sokszor nem alkalmasak erre. Az olvasónaplók, szövegértési tesztek, performatív olvasási tevékenységek inkább szövegcentrikusak, nem az olvasóra koncentrálnak. Nehezen látható, hogyan lesz valaki ettől jobb olvasó, vagy legalább olyan, aki szeret olvasni. A tanárok inkább csak azt akarják ellenőrizni, hogy a diákok valóban olvasnak. Közben elveszik a személyes teljesítmény.
- Reflektálás: Hogyan lehet biztosítani a kettőt egyszerre? Először is meg kell vizsgálni, hogyan definiáljuk, modellezzük, tanítjuk és bátorítjuk a diákokat az olvasmányokra való reflektálásra. Javasoljuk autobiográfia készítését idővonal vagy esszé formájában. Leírhatják hogyan hatott a könyv az érzéseikre. Melyik rész szomorította el őket vagy melyik ötlet nem tetszett nekik a könyvben? Hogyan változtak a gondolataik a könyvvel, a karakterekkel, a fejezetekkel kapcsolatban?
- Akció: Az olvasmányok cselekvésre is késztetnek. Rákeresünk az interneten, még több könyvet és cikket keresünk abban a témában. Akár a viselkedésünket is megváltoztatják, dolgozni akarunk a felvetett problémák megoldásán. A tanárok segíthetnek az információkutatás és kiértékelés készségének fejlesztésében.
- Ajánlás: A könyvajánló írása az egyik legszemélyesebb módja a könyvre adható reakciónak. Főleg, ha ismerjük azt, akinek az ajánló szól. Akkor megszűrjük az ajánlást a személy érdeklődése, vágyai és korábbi olvasmányélményei alapján. Biztosítható egy rendszeres idősáv az olvasmányok megbeszélésre. A diákok összeállíthatnak könyvlistákat az alsóbb osztályosoknak. A tanár segíthet olyan közösségek kialakításában, akiknek azonos az érdeklődési köre. Nem azt kell tesztelni, hogy a diákok olvasnak-e. Hanem lehetőséget teremteni az olvasmányok megvitatására, és az olvasás élvezetére. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról