Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Iskolai könyvtár -- közkönyvtár iskolában?!

'A kitűnő könyvtári szakértő még kitűnőbb előadását tartja a könyvtár minőségbiztosításának rejtelmeiről -- iskolai könyvtárosoknak. Mondandóját váratlan fordulattal zárja: arra kérték őt, hogy előadása végén külön szóljon az iskolai könyvtárak minőségbiztosításának sajátosságairól is. De mivel szerinte az iskolai könyvtár semmiben nem különbözik a többi könyvtáraktól, ezért e tárgyban nincs mondanivalója.
Elgondolkodtató nézet. Némely könyvtáros körökben valóban szívósan tartja magát ez az értékítélet. Az iskolai könyvtárosok zömének véleménye viszont éppen a 'semmiben nem különbözik a többi könyvtáraktól' kérdésében tér el homlokegyenest a kitűnő könyvtári szakértő által (is) megfogalmazottaktól. Szerintük az iskola teljes működését átfogó alapdokumentuma, a pedagógiai programja, ezen belül is a könyvtár-pedagógiai programja olyan mélységig határozza meg az iskolai könyvtár működését, tevékenységét, olyan elvárásokat fogalmaz meg az iskolai könyvtárosokkal szemben, amely determináltság -- a kétségtelen meglévő, alapvető egyezések mellett -- markáns különbségeket is eredményez. E különbségek lényege a könyvtár-pedagógia kitüntetett jelenléte az iskolai könyvtárban. Az a tervezett és rendszeres tanulásszervező tevékenység, amelynek alárendelődik az iskolai könyvtár teljes minősége, miközben szervesen kötődik az iskolában folyó pedagógiai tevékenység minőségéhez.
Az a könyvtáros, aki úgy véli, hogy az iskolai könyvtár egyszerűen '(köz)könyvtár az iskolában', épp úgy téved, mint az a pedagógus, aki azt gondolja, hogy az iskolai könyvtárban folyó pedagógiai tevékenység egyszerűen 'iskola a könyvtárban'. Az egynyelvű, csak könyvtárosul tudó iskolai könyvtáros épp oly keveset ér ott, mint az a társa, aki csak pedagógusul tud. És ez még nem minden! A könyvtárpedagógus (könyvtárostanár, könyvtárostanító) nem pusztán a kétféle mesterség egyforma ismerője. Azért könyvtárpedagógus ő, mert könyvtárosként olyanná képes alakítani a könyvtárát, hogy annak eszközeivel, adottságaival diák és tanár alkalmas módon, optimálisan tudjon tanulni, tanítani, miközben pedagógusként ő maga mutat példát a kollégáinak, hogyan kell ezt a tanulásszervező metódust alkalmazni.'

Hírforrás: Balogh Mihály: Kettős kötés, 2013.
2014. január 06.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=iskolai_konyvtar_--_kozkonyvtar_iskolaban
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról