SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
'Katalógus', 'referensz' stb. kifejezések - hallgatókat könyvtárból elűző kifejezések - honlap UX a felsőoktatási könyvtárban
Címkék: használói élmény (UX) 2020- | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | marketing | USA | információ szolgáltatása weben |
Amikor a Kaliforniai Egyetem (Stanislaus) Egyetemi Könyvtárának link épületét renoválták, döntés született a könyvtár weboldalának megújításáról is. A folyamat részeként elkészült az új weblap prototípusa a kifejezetten könyvtári felhasználásra tervezett Springshare LibGuides tartalomkezelő rendszer alkalmazásával. A cél egy felhasználó-központú felület létrehozása volt, ezért a prototípuson alapuló megvalósíthatósági kutatás elkészítésébe 38, különböző évfolyamra és karra járó egyetemi hallgatót is bevontak. A prototípust a felhasználó-központú (user-based) tervezés keretrendszere és a közönségalapú (audience-based) navigáció szempontjai szerint alakították ki. A tanulmány a hallgatók tapasztalatait összegzi a webes navigációtervezés és a többértelmű könyvtári terminológia tükrében.
A webfejlesztésben a közönségalapú navigáció az információk és a szolgáltatások honlapon történő csoportosításának azt a formáját jelenti, amely kiindulópontként a felhasználók különböző kategóriái (pl. oktató/hallgató) szerint teszi lehetővé a tájékozódást. (Szemben a témaközpontú navigációval, amely a könyvtár régi honlapját jellemezte.) Sem a régi honlap, sem az új prototípus nem rendelkezik összevont keresőmezővel, csak a katalógusban van mód egymezős keresésre. Mindez egyúttal "rákényszerítette" a tesztelésben résztvevőket a navigációs menü használatára is. Az eddigi szakirodalom is foglalkozik a könyvtári szakszókincs dilemmájával: jellemzően a megszokott terminológiát követve íródnak az olvasóknak szánt tájékoztató anyagok is, ám ami a könyvtárosoknak mindennapos kifejezés (pl. "katalógus", "referensz", "kutatási útmutató"), az a használók számára idegen lehet, így el is tántoríthatja őket a könyvtári forrásoktól. Körükben a Google használata domináns, így nem meglepő módon a könyvtári weblapok keresőmezőire is "Google-mentalitással" tekintenek. A 2020 februárjában lezajlott felmérés során a hallgatóknak 7 feladatot kellett megoldaniuk a könyvtár által biztosított laptopokon a weblap navigációjának, kezdőoldalának és tartalmának tesztelése céljából, majd válaszolniuk kellett a hozzáférés könnyűségét és a tapasztalataikat firtató kérdésekre. Az összesen közel 15 percet igénylő feladatok megoldásának folyamatát a cikk szerzője a Snagit képernyőfelvevő eszközzel rögzítette. (Navigációtervezés és könyvtári terminológia: egy könyvtári honlap felhasználó-központú használhatósági vizsgálata; ref.: Bódog A.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |