SzavazásSzerinted hatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
Kellemetlen igazság kommunikálása - miért nehéz, és hogyan lehetséges? (a klímaváltozás példája)Ahhoz, hogy megérintsen bennünket (pl.) a klímaváltozás veszélye, 5 dolog (5D) megváltoztatására van szükség. Ez az 5D lerontja a kommunikáció hatékonyságát:
1. Időben és térben távoli dolgokat (distance) mutat be, pl.: a távoli gleccserek 50 év múlva... 2. Végzet-érzés (doom): az első találkozás után az egész riasztó gondolatkört el akarjuk hessegetni: e keretezés tehát immunitást okoz. 3. Kognitív disszonancia (dissonance): az észlelt ellentmondás elfogadása és racionalizálása, pl.: bár a karbonfelhasználás tényleg káros, a szomszédnak szennyezőbb autója van, mint nekem, és az étrendem megváltozása sem jelent semmit, ha csak én teszek így. 4. Tagadás (denial): olyan elmeállapot, amelyben úgy élünk és cselekszünk, mintha nem ismernénk egy dolgot; ezért a közösség inkább nem hozza fel a kényelmetlen témát. 5. Identitás (identity): a fentiek miatt átírhatja bennünk a tényeket, érzéktelenek leszünk a tények iránt.. Az 5D 5S-re váltása azonban megmutatja a tényekre alapozott megoldást. Az 5S tehát: 1. Közösségi cselekvés (social): ahogyan elterjed a közösségben pl. a napelemek "divatja". 2. Támogatás (support): a kommunikációs átkeretezés: pl. a környezetkímélő áramtermelés biztos új munkahelyeket teremt (minden klímakatasztrófa-fenyegetést ellensúlyozó elkötelezettség felébresztéséhez felmérés szerint 3 pozitív, támogató keret szükséges). 3. Egyszerű tevékenységek (simple actions): alapértelmezetté kell tennünk a klímabarát viselkedést, pl. ha kisebb tányért kapunk, kisebb adagokat eszünk. 4. A tagadás ellenében mutassuk fel az előrelépés jeleit (signals). 5. Meséljünk történeteket (stories) arról és azokról, akiknek sikerült lépniük a klímavédelemben. Mindezek alulról(!) támogatják a kezdeményezések erejét. (ref.: MG) |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |