Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Kiszervezés -- stratégiai előny forrása -- 1.

-- Az itt ismertetett cikk az üzleti világ terminológiáját alkalmazza. Az ismertetés viszont részben az információs és könyvtári szempontok szakszavait ás példáit hozza, hiszen az üzleti törvényszerűségek döntő többsége a könyvtári viszonyok között is érvényes marad, mégha az üzleti kifejezések elsőre szokatlannak is tűnnek. (MG)
A kihelyezés a piac revitalizációjaként értelmezhető a hierarchikusan felépített szervezettel szemben. Lehet teljes és részleges is, attól függően, hogy az eszközök és a munkaerő mennyiben kerül át a külső partnerhez. A stratégia soha nem állandó, hanem folyamatosan mozgó cél; függetlenül attól, hogy milyen formát vesz fel, mindig a szervezet azon képességeiben gyökerezik, mely a használói igényekre való azonnali reagálás érdekében a legszorosabban összekapcsolja a szervezet munkatársait a használóival, a mindkét fél számára elérhető előny maximalizálásának céljából. A kihelyezésnek is egyik fő feladata ennek a rugalmasságnak a biztosítása. Bár növeli a vállalati sebességet (könyvtári környezetben értsd: a könyvtári ügymenet gyorsaságát), nem elég a tartós piaci megkülönböztetéshez (könyvtári környezetben értsd: a könyvtári konkurensek közötti kitűnés lehetőségét). Ez érvényes az általa elérhető minőségjavulásra és személyesen végzett széles körben nyújtott szolgáltatásra ugyanis ezek küszöbképességgé váltak. (Küszöbképesség: ennek hiányában a szolgáltatást nem keresik annak igénybe vevői.) A konkurensek által nehezen lemásolható, unikális képességek különböztetik meg a szervezetet. A különálló üzleti folyamatok (könyvtári környezetben: szerzeményezés, feltárás, kérésre dokumentumok kiszállítása stb.) stratégiai képességgé válása a használói igényekhez való alkalmazkodás során megy végbe. A kiszervezés -- hasonlóan a TQM-hez, BPR-hez (üzleti folyamatok újjáalakítása), JIT-hez (éppen időben elve) -- önmagában nem stratégia. Viszont a szervezeti képességekkel kombinálva, azokba beágyazva versenyelőnyt biztosító stratégiai eszköz. Az alapképességek (könyvtár esetében általában a tájékoztatás) nem képezhetik a kiszervezés tárgyát. Jellemző azonban az alapképességek folyamatos változása és alapvető- vagy küszöbképességgé való átalakulásuk. Pl.: minőség- vagy időalapú verseny példái. Feltehetően a leghatékonyabb alapképességen alapuló stratégia a néhány keresztfunkcionális (tehát különböző képességek optimális kombibálására építő), intellektuális tevékenységre alapuló, a használó szempontjából kritikus szolgáltatás (Mint például az egyéni igényekre alapuló információ- és dokumentumszolgáltatás -- mely hatalmas, egyben kihasználatlan lehetősége a könyvtáraknak). A kiemelkedő képességek közül legalább egynek közvetlenül a vevői igények megértéséhez kell kapcsolódnia. 1992-ben még kivételes volt, ha valamelyik vállalkozás (az iparági szervezetekben megszokott minden tevékenységet végző) hierarchikus szervezet helyett csupán szerződéses viszonyokra alapuló tevékenységet végzett (könyvtári környezetben pl.: csak gyerekeknek tanulástámogató információs felkészítő foglalkozásokat tartó, csak kölcsönzést, dokumentumfeldolgozást vagy éppen tájékoztató tevékenységet végez). - F: Outsourcing -- egy folyamatos megújulásra képes stratégiai eszköz a vállalati versenyképesség szolgálatában, az innováció kontextusában / Balogh Attila. In: Vezetéstudomány 37 (2006) 3 p. 31-402

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról