SzavazásMennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Kollégáktól tanulnak a svéd könyvtárosok - hogyan is? (olvasóink szavazatára)
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | Svédország | identitás | munkaügy | információ-visszatartás |
Minden évben a Region Skane Könyvtárfejlesztése megrendezi a SUD - Nagy Fejlesztési Napot, amikor a helyi könyvtárak lehetőséget kapnak az egymástól való tanulásra, inspirálódásra, az év során végzett különböző projektekről, fejlesztésekről.
Az idei találkozó témája a párbeszéd volt. Egy műhelymunkán a résztvevők kipróbálhatták a "kollegiális tanulás a beszélgetésben" módszert. Visszatérő probléma, hogy sok könyvtáros jár előadásokra és konferenciákra, de nem osztja meg az ott elhangzottakat a kollégáival, ennélfogva nem alakulhatott ki a tudás- és információmegosztás kultúrája. Meg lehetne beszélni, hogy mit érdemes kipróbálni a könyvtárban az újdonságok közül, és ehhez természetesen vezetői szinten is támogató struktúra szükséges. Tehát az információmegosztásnak nem szabadna puszta beszámolóvá válnia vagy teherként tekinteni rá. Az tudásmegosztás természetes része a könyvtárnak, így a tapasztalatmegosztásnak is ugyanígy kellene működnie. Nem kell feltétlenül külsős előadókat meghívni, mivel a szervezet eleve nagy tudást képvisel. Lehet egy előadás szabadabb: aki részt vett egy konferencián, elmondhatja azt, mi volt számára a legérdekesebb, mi az, amit szerinte érdemes megosztani. Egy másik lehetőség az "ability spotting", melynek során felfedezik a munkafolyamathoz szükséges kompetenciákat, és kiderül, hogy a könyvtár mit tud és mit nem tud, megoldható-e úgy a hiányzó tudás, hogy valaki más a munkahelyen belül megtanítja a kollégáknak? Általános tapasztalat, hogy a könyvtárosok gyakran félénkek a saját munkájuk bemutatása során. Azt mondják: "Ó, nekem kell bemutatnom... Miről beszéljek? Semmi különleges nincs ebben!" Ez a hozzáállás nem szerencsés, mert igen is szükséges lenne bemutatni a könyvtárosok tevékenységét a fenntartóknak és a politikusoknak méghozzá kiemelve azt, hogy ez miért értékes és hasznos. A műhelymunka végén, a kiscsoportos megbeszéléseket követően zárókört tartottak az alkalomról. Megbeszélték, hogy ki mit visz magával a munkahelyére a beszélgetésből. Magukkal vihetnek valamilyen módszert vagy gyakorlatot, pl. kompetenciatérkép készítés. Esetleg, hogy felfedeztek magukban valami olyan kompetenciát, amire eddig nem gondoltak. A kollegiális tanulás más megvilágításba helyezi a kollégáinkat, mert ennek segítségével jobban kiismerjük egymást, és hatékonyabban tudunk egymás tudására építeni. Mindenkinek fontos az érzés, hogy hozzá tud járulni valamivel a közös munkához. (ref.: Habók Lilla, ChatGPT fordítással) Régebbi hírforrás(ok): Egymástól tanulnak a könyvtárosok - hatékonyan link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |