SzavazásKönyvtárban nincs botrány, mert...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Körültekintéssel alkalmazható szakképzetlen munkaerő tájékoztatásra a könyvtárbanA könyvtár bejáratánál található információs pultok nem új keletűek az Egyesült Államokban (sem). Előfordul itt tájékoztatás vagy kölcsönzés is, de csak útbaigazítás folyik általában, kevésbé képzett munkaerőkkel. E modell felmérésének eredménye (A&M University Library): a képzetlen munkatársak válaszainak 74,3%-a korrekt volt, csupán 3,8%-uk volt hibás, de igazából a maradék 21,9% volt az érdekes. Ezek fele olyan számítástechnikai problémákra kérdezett rá, amelyeket nem lehetett röviden megválaszolni, míg a másik felénél megállapíthatatlan volt utólag, hogy megfelelő útbaigazítást kaptak-e az olvasók. A kérdések többsége ismétlődött, és csak rutinszerű vagy egyszerű választ igényeltek (pl. merre található a másolórészleg, ATM, a tankönyvgyűjtemény stb.). A hibás válaszok elemzése több támponttal is szolgált az információs pult kialakításához és az ott szolgálatot teljesítők jobb felkészítéséhez. Több megoldás is kínálkozik a probléma megoldására:
1) az információs pult 'határainak' tisztázása (csak útbaigazítás), 2) a személyzet alaposabb felkészítése és tájékoztató anyagokkal való ellátása, 3) tájékozott és jobban fizetett személyzet beállítása, 4) könyvtár célszerű átalakítása, a részlegek logikusabb elrendezése, a hasonló funkciójú szolgálati pontok összevonása. (Az Evans könyvtár is sort kerített ezekre a felmérés után.) A tanulmány összefoglalóan megállapítja, hogy az információs pultoknál a - a látogatók többsége a keresett szolgáltatásokat nem a 'megszokott' nevén keresi, hanem a problémájára keres választ: ezt kell értelmeznie az információs pultnál a szolgálatot teljesítőnek; - a személyzetnek tisztában kell lenni a felsőoktatási könyvtárakban az oktatott szakokkal és kutatási irányokkal; - a számítógépek elterjedése nyomán egyre nagyobb igény mutatkozik a könyvtárban a műszaki jellegű segítségre is. A könyvtár vezetésének mindezek alapján tisztáznia kell a funkció és az ehhez szükséges személyi, pénzügyi feltételek kérdését is. - F: Az olvasók első kérdései, amikor belépnek a könyvtárba / ref.: Murányi L., Könyvtári Figyelő, 2008/2. Régebbi hírforrás(ok): Manci: link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |