Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Közkönyvtárak: 10 stratégiai lecke, melyeket a vírusidőszak alatt tanulhattunk meg (olvasóink szavazatára)

A könyvtáraknak 2020-ban gyorsan át kellett alakítani szolgáltatásaikat. Új elvárásoknak kellett megfelelni, kitalálni, hogyan lehet távolról működtetni a könyvtárat. Az Info Today szerzője szerint ez a 10 változás pozitív hatással lesz a jövőre, és érdemes beépíteni a stratégiába:

1. A könyvtáraknak nem kell bezárni azért, mert az épületet be kell zárni. A használók továbbra is kölcsönözhetnek digitális dokumentumokat, kérdezhetnek a könyvtárostól, kutathatnak az adatbázisokban. Részt vehetnek kurzuson, sztori-megosztásokon. Kaphatnak elektronikus szolgáltatásokra jogosító olvasójegyet, így informáltak maradhatnak. Kapcsolatba kerülhetnek a közösségi médián át a könyvtárosokkal és más használókkal.

2. Ne feltételezd, hogy a felhasználóid tudnak a digitális tartalmakról. Bár vannak e-könyvek, audio-könyvek, streamelt videók, és ezeket hirdették is rendszeresen. A karanténban elkezdték felfedezni a tartalmakat, és a hirdetések még tovább növelték a használatot.

3. A könyvtárak médiacégek. Digitális médiát fejlesztenek, ha videókat tesznek közzé, posztolnak a közösségi médiában, blogbejegyzéseket írnak, Zoom rendezvényt tartanak. Erre kellene helyezni a könyvtári fókuszt.

4. Tudunk távolról dolgozni. A munka legnagyobb része otthonról is végezhető. Érdemes legalább részben fenntartani az otthoni munkavégzés lehetőségét.

5. A dolgozóknak eszközök kellenek, hogy otthonról dolgozzanak. Nem mindenhol van elég szabad hely, jó internet vagy az egész családnak elég számítógép. Tavaly például a kansasi könyvtár a médialabor laptopjait adta oda a dolgozóknak.

6. A saját eszköz használata rendben van. Megfelelő minőségben lehetett videókat rögzíteni telefonnal vagy becsatlakozni meetingekbe.

7. Soha nem fáj a reklámozás. Nem lehet elégszer elmondani például, ha a könyvtár újranyit. Érdemes a weboldalon nagyban hirdetni, óriásplakátokra kitenni, YouTube videós hirdetéseket készíteni (link ).

8. Az új szolgáltatások és ajánlatok nem időszakosak. Meg lehet tartani akár a könyves pickup szolgáltatásokat vagy a házhozszállítást, és a könyvtárosok által általánosan vagy kérdőíves támogatással személyre szabottan összeválogatott könyvcsomagokat.

9. A digitális megoldás az első. Kialakítható olyan stratégia, amely előnyben részesíti a digitális kommunikációt és szolgáltatásokat a fizikálissal szemben. Ahogy egy újság is posztolhat először egy hírt a közösségi médiában, utána a cikket a weboldalán, és a legérdekesebb hírek nyomtatásban másnap jelennek meg. Például a könyvtárban viszonylag szűkös a hely egy rendezvényen, ellentétben egy virtuális előadással, ahová bármennyien jöhetnek.

10. Tekintsünk a digitális jelenlétre úgy, mint egy "fiókkönyvtárra", ahol sokféle szolgáltatást lehet nyújtani. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról