Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Megengedhet-e magának pszichológiai trükköket a könyvtár? - 1. Kis dark pattern arzenál

Nem újdonság, hogy a kereskedők belőlünk szeretnének meggazdagodni. Ha őszinték vagyunk, akkor az sem, hogy a könyvtáros léte pedig az emberek információs, rekreációs és szocializációs igényeitől függ. De felhasználhatjuk-e a marketing trükkjeit saját túlélésünk érdekében? Nézzünk néhány eljárást, majd az etikai vonatkozásokat és végül a lehetőségeinket. (MG)
Az online sötét mintázat (dark pattern) - mely kifejezést Harry Brignull UX-szakértő használta először: átfogó kifejezés az online nyomásgyakorlás alkalmazására. Ez történhet az etika határain belül és kívül egyaránt. Talán többen ismerik, hogy ha egy regisztrációs célú weboldalon az elfogadást jelölő gomb színes, akkor a használók nagyobb eséllyel kattintanak rá, mint a tudatosan jellegtelen színűre állított elutasítást jelentő gombra. E viszonylag egyszerűbb befolyásolás után néhány komolyabb:
Kosárba besurranó termék (alapértelmezett plusz szolgáltatás): egy termék vásárlása esetén egy másikat automatikusan a kosárba tesz, pl. telefonhoz a tokot, melyet csak tudatosan figyelve lehet eltávolítani.
- Nehezített visszalépés (lemondást pl. postán kell visszaírni): míg a megrendelés nagyon könnyű művelet, a lemondás tudatosan bonyolított.
- Bűntudat-döntés (ha lemondod az alapértelmezett adományt, akkor nem akarod megismerni pl. a klímaváltozás hatásait - írják): kellemetlennek vagy illetlennek tartjuk a nemleges választ.
- Ár-összehasonlítás megakadályozása (pl. tudatosan különböző csomagolásúak a termékek): így nagyobb eséllyel kerül be drágább termék a kosárba.
- Sürgető üzenetek (visszaszámolás az oldalon, már csak ennyi db termék / már csak ennyi ideig érhető el): a szűkösségi hatást (scarecity) kihasználva sarkall mielőbbi, gondolkodás nélküli vásárlásra.
- Közösségi megerősítés (social proof) (már ennyien megvásárolták a terméket): az emberek szeretnek nagyobb biztonságuk érdekében a többiekhez hasonlóan viselkedni.
- FOMO (ha nem cselekedsz, akkor kimaradsz): félelem a kimaradástól (fear of missing out)
A fenti tartalom meghallgatható: A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek - akkor miért próbálkoznak vele mégis? - A mikrofonnál Fekete Gyöngyi product designer és Komándi Krisztián közgazdász (ref.: MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról