Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Merchandizing a felsőoktatási könyvtárban - mint a boltokban, de egyéniséggel

- Az első lépés a több olvasó bevonzásához a különbségtétel az impulzív és céltudatos használók között. Utóbbiak azok, akik pontosan meghatározott céllal érkeznek a könyvtárba. Kutatási adatok szerint négy könyvtárlátogatóból egy ilyen akad, a többi három impulzív használónak számít, akiknek nincs egy fix kiindulópontjuk a szolgáltatások igénybevételéhez. Az ő figyelmüket lehet leginkább felkelteni a kiemelten népszerűsített kötetekkel, szolgáltatásokkal.
- A felsőoktatási könyvtárak jellemzően kevés figyelmet fordítanak az ilyen vizuális "termékelhelyezésre", merchandise-ra. Fontos a prezentáció: nem használ sokat a legjobb könyv, ha poros kötetekkel van körbebástyázva, nem is említve a rosszul megvilágított, ütött-kopott bútorzattal ellátott dohos helyiségek elriasztó hatását.
- Úgy kell elhelyezni a polcokat, hogy a betérő olvasók a lehető legnagyobb természetességgel járhassák körbe azokat.
- Az olyan elemek, mint az önkiszolgáló pultok, kölcsönző automaták, fénymásolók pont az épületek legkedvezőbb, legbarátibb részeit foglalják el, továbbá a tér kitöltése is többnyire steril és nem inspiráló a látogatók számára, akik nem kedvelik a szűk helyeket. Éppen ezért ajánlatos törekedni a modern könyvesboltokban is látott nagyobb terek, az állványok közötti szélesebb folyosók kialakítására.
- Egy, a népszerű olvasmányokat külön felsorakoztató polc jobban felkelti az érdeklődést.
- A boltok polcaihoz hasonlóan a könyvtárakban is a szem- vagy derékmagasságban lévő sorok azok, melyeknek a használók a legtöbb figyelmet szentelik. Ismert jelenség, hogy a használókat szorongás töltheti el attól, ha túl sok könyvet látnak kevés helyre zsúfolva. A polcokon látható könyvgerincek váltogatása a kiemelt, látható borítójú könyvekkel jobban áttekinthetővé teszi az állományt.
- A fogyasztók érzelmeire és vágyaira kell hatni, a könyvtárak esetében inspiráló vizuális üzenetek elhelyezésével, nyugodt környezet megteremtésével, az olvasáshoz fűződő pozitív képzettársításokkal. Ehhez a gyűjtemény folyamatos, igényeknek megfelelő átrendezésével lehetne megfelelni, mégha ez sok könyvtár számára hatalmas kihívást is jelent.
Összegezve: a könyvtárak elrendezésének a nagy könyvesboltokét érdemes követnie, hasonló enteriőrrel és figyelemfelkeltő megoldásokkal, megőrizve egyúttal a saját, könyvtári szolgáltatásokat és imázst is. (Olvasás a szétaprózódott figyelem korában: kereskedelem inspirálta ötletek felsőoktatási könyvtárak számára; ref.: Bódog A.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról