SzavazásVeszélyes-e kommunikálni a könyvtári dokumentumok avulását?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Miért nem akarnak a könyvtárak adatgazdálkodni? - Nem érdekes a használóink jövőbeni igénye?
Címkék: adatbázis készítése | adatbázis, elektronikus adatok elérése | adatgazdálkodás, CRM | analógia | innováció, szolgáltatásfejlesztés | marketing | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | tudásstratégia (2015.05-) |
Korábban írtuk: az adattudatosság lépcsői: pazarlók, gyűjtögetők, adatvezéreltek link . E fejlettséget tekintve a könyvtárak az első kettő lépcső valamelyikén állnak - úgymond profi információszolgáltatóként. (MG)
- Attól kezdve, hogy a Google felismerte, hogy a korábban a cégen belül adat-kipufogógáznak is nevezett, a keresések után maradó, értéktelennek tartott adathalmaz elemzése segítségével soha nem látott pontossággal célozhatják a reklámokat, a cég értéke hamar az egekbe szökött. Ez az adat-kipufogógáz nem jelentett mást, mint a világ keresési előzményeit, azt, hogy az egyes felhasználók mikor, mire kerestek, milyen szavakat használtak, milyen hibákat ejtettek a gépelésben, melyik találatokra kattintottak, miről kerestek képet, miről szöveget, azaz a keresések minden elérhető metaadatát. Ezt a hatalmas adathalmazt korábban is használta a Google, de csak a kereső apróbb tökéletesítgetéseire, 2002-ig senkinek nem jutott eszébe, hogy ezzel pénzt is lehetne keresni. A Facebook annak ellenére tudott a megfigyelési kapitalizmusban a Google legnagyobb kihívójává válni, hogy évekkel később indult, és sokkal később kezdte el nagyszabású megfigyelési műveleteit is. A siker oka, hogy a Facebook azonnal értékesebb adatokat szerzett, mint a Google, el tudta érni ugyanis, hogy világszerte emberek százmilliói önként adják meg az oldalnak a preferenciáikat, a személyes adataikat, a kedvenc zenészeik nevét, a kedvenc könyveik címét, a politikai beállítottságukat és a fotóikat. Mikor a Google még főleg csak metaadatokat elemezhetett, a Facebookhoz első kézből ömlöttek az önként átadott adatok, a felhasználók itt igyekeztek a személyiségük egy részét online térbe átültetni, és a Facebook-profiljukon keresztül is szerették volna érzékeltetni az ismerőseikkel, mennyire komplex, izgalmas és sokoldalú emberek is ők. MINDEN ADAT ÉRTÉKES, HA NAGYON SOK VAN BELŐLE, hiszen a rengeteg adat elemzése olyan dolgokban is kirajzol mintázatokat, amikről nem is hittük, hogy akármilyen mintázat szerint működnek. Ezek a mintázatok teszik előrejelezhetővé a legmeghökkentőbb dolgokat, a Google például már előre tudja egy reklámról, hogy milyen weboldalon, mikor, mennyi kattintást hoz majd, anélkül, hogy a reklámot bármelyik felhasználónak élesben megmutatná. Tisztában vannak vele, hogy egy betűtípus, egy szín, egy árnyalat, egy szó, egy kép megváltoztatása, pontosan hogyan befolyásolja majd a felhasználók kattintási kedvét, hiszen reklámok milliárdjain mérhették már le ezeket az opciókat. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |