Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Kinek az érdekeit képviselje leginkább egy könyvtárszakmai szervezet?

  • • a használókét
  • • a kormányzatét
  • • a könyvtárosokét
  • • egyéb érdekeltekét
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2020



 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Miért tanulja - és tanítsa - a könyvtáros a vizuális írástudást?

Az írástudás új formái (új írástudások) sokarcúak, a jellemzésükre használt terminusok pedig egymással kicserélhetők és átfedik egymást. A vizuális írástudás (visual literacy) is, amellett, hogy szakterületektől független, több, a vizuális, a szöveges, a digitális és a technológiai írástudások körébe tartozó kompetenciaegyüttest foglal magába.
A szakirodalomban számos érvet találunk arra, hogy miért kellene a könyvtárosoknak vizuális írástudást tanítaniuk. A legfőbb ok az, hogy a könyvtár feladatai közé tartozik a hallgatók tanulmányi előmenetelének támogatása - a poszterprezentációk, infografikák, adatvizualizációk készítése, továbbá a képek etikus felhasználása ma már elengedhetetlen kompetenciának számítanak a felsőoktatásban résztvevők számára. A vizuális írástudás oktatását támogatja az ACRL (Association of College and Research Libraries) Visual Literacy Competency Standards for Higher Education című szabványgyűjteménye is. Az ellenérvek közül a legfontosabb, hogy a hallgatók ez irányú felkészítése a szakoktatók dolga. Egy 118 választ hozó és 16 interjúval kiegészített felmérés azt mutatja, hogy az észak-amerikai egyetemi könyvtárak munkatársainak többsége nem oktat vizuális írástudást. Mindössze a válaszadók 37,3%-a jelezte, hogy a vizuális írástudás náluk része a használóképzésnek. (Esetükben az érintett főbb témakörök a következők voltak:
- képek keresése, jogszerű felhasználása;
- grafikonok, infografikák, adatvizualizációk készítése és értékelése;
- kutatási poszterek tervezése; Microsoft és Adobe szoftverek kezelése;
- digitális történetmesélés;
- PechaKucha prezentációk tartása;
- weboldalak kritikai értékelése.)
Arra a kérdésre, hogy ismerik-e az ACRL említett szabványgyűjteményét, a válaszadó könyvtárosok csupán 44,1%-a felelt igennel; továbbá 41,5%-uk vélekedett úgy, hogy a vizuális írástudáshoz szükséges technikai készségek átadása a könyvtár feladata. Mindez arra enged következtetni, hogy a vizuális írástudás és annak az információs műveltség keretében történő oktatása még nem része a könyvtárak kínálatának, valamint a többféle jártasságot magában foglaló írástudás (multiliteracies, többszörös műveltség) elfogadottá válása is lassan megy végbe. (A vizuális írástudás: 21. századi kihívás a felsőoktatási könyvtárak számára; ref.: Koltay T.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról