SzavazásMennyire látod zöldeknek a magyar könyvtárakat?
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
Miért tanulja - és tanítsa - a könyvtáros a vizuális írástudást?
Címkék: felmérés | információ prezentálása | információs írástudás | irányítás, mérés, szabályozás | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | szakmai szervezet | tudásstratégia (2015.05-) | USA | könyvtárosképzés | tájékoztatás (személyes, fizikai) | továbbképzés, HR-fejlesztés | oktatás, tanulás |
Az írástudás új formái (új írástudások) sokarcúak, a jellemzésükre használt terminusok pedig egymással kicserélhetők és átfedik egymást. A vizuális írástudás (visual literacy) is, amellett, hogy szakterületektől független, több, a vizuális, a szöveges, a digitális és a technológiai írástudások körébe tartozó kompetenciaegyüttest foglal magába.
A szakirodalomban számos érvet találunk arra, hogy miért kellene a könyvtárosoknak vizuális írástudást tanítaniuk. A legfőbb ok az, hogy a könyvtár feladatai közé tartozik a hallgatók tanulmányi előmenetelének támogatása - a poszterprezentációk, infografikák, adatvizualizációk készítése, továbbá a képek etikus felhasználása ma már elengedhetetlen kompetenciának számítanak a felsőoktatásban résztvevők számára. A vizuális írástudás oktatását támogatja az ACRL (Association of College and Research Libraries) Visual Literacy Competency Standards for Higher Education című szabványgyűjteménye is. Az ellenérvek közül a legfontosabb, hogy a hallgatók ez irányú felkészítése a szakoktatók dolga. Egy 118 választ hozó és 16 interjúval kiegészített felmérés azt mutatja, hogy az észak-amerikai egyetemi könyvtárak munkatársainak többsége nem oktat vizuális írástudást. Mindössze a válaszadók 37,3%-a jelezte, hogy a vizuális írástudás náluk része a használóképzésnek. (Esetükben az érintett főbb témakörök a következők voltak: - képek keresése, jogszerű felhasználása; - grafikonok, infografikák, adatvizualizációk készítése és értékelése; - kutatási poszterek tervezése; Microsoft és Adobe szoftverek kezelése; - digitális történetmesélés; - PechaKucha prezentációk tartása; - weboldalak kritikai értékelése.) Arra a kérdésre, hogy ismerik-e az ACRL említett szabványgyűjteményét, a válaszadó könyvtárosok csupán 44,1%-a felelt igennel; továbbá 41,5%-uk vélekedett úgy, hogy a vizuális írástudáshoz szükséges technikai készségek átadása a könyvtár feladata. Mindez arra enged következtetni, hogy a vizuális írástudás és annak az információs műveltség keretében történő oktatása még nem része a könyvtárak kínálatának, valamint a többféle jártasságot magában foglaló írástudás (multiliteracies, többszörös műveltség) elfogadottá válása is lassan megy végbe. (A vizuális írástudás: 21. századi kihívás a felsőoktatási könyvtárak számára; ref.: Koltay T.) |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |