Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Német könyvtári rendszer bemutató - 5. Könyvtárpedagógia közkönyvtárakban

A tudományos, szak és felsőoktatási könyvtárakban az ún. teaching library koncepció szerint a fő hangsúly a felhasználók információs műveltségének, médiaműveltségének, adatműveltségének fejlesztésén van.

A könyvtárpedagógiai alapú kurzusok, programok mára már az egyik legfontosabb elemét alkotják a német közkönyvtárak szolgáltatási kínálatának. A szolgáltatások tervezésében az egyik fő hangsúly az iskolákkal, óvodákkal, illetve egyéb oktatási, képzési intézményekkel való együttműködésen van.

A kultúraterjesztő funkciók (koncertek, kiállítások, könyvbemutatók) is szervesen társíthatók különféle pedagógiai tevékenységek mellé. A közkönyvtárakban bármely korosztály lehet oktatási, képzési tevékenységek célcsoportja, de leginkább a gyermek és ifjúsági korosztályra irányul a figyelem.

A német könyvtárosegyesületek és nemzetközi partnereik publikációi, ajánlásai segítik a pedagógiai munkát, központi stratégiai szinten a könyvtárak oktatási, képzési feladatai nincsenek meghatározva. Az egyes intézmények maguk fogalmazzák meg, hogy kik a célcsoportjaik, s milyen kompetencia területek fejlesztését tartják fontosnak. Bevándorlóknál, illetve hátrányos helyzetű fiataloknál a nyelvi kompetenciák fejlesztése is előtérbe kerülhet. Emellett az olvasáskultúra fejlesztése, irodalmi műveltség bővítése, a különféle digitális erőforrások használata, az emellé társuló információs kompetenciák, a médiaműveltség különböző elemeinek fejlesztése vázolják fel azt a széles palettát melyre a könyvtárak támaszkodhatnak.

Néhány példa a különféle hagyományos információs kompetencia fejlesztő tevékenységekre: képeskönyvekhez kötődő filmvetítés, japán papírszínház, játékos szókincsfejlesztés kisiskolásoknak, játékos költészet, olvasóklubok, könyvek éjszakája, kreatív írás workshopok, slam poetry (saját rövid költemények előadása, majd a szerzők értékelik egymást. Ugyanilyen formában ajánlhatják is egymásnak kedvenc könyveiket, rövid humoros összefoglalók formájában, ezt book slamnek hívják). A médiakompetencia fejlesztés történhet játékokon keresztül, filmek, YouTube klipek segítségével. Lehetőség nyílhat podcastok és videóanyagok készítésére, kipróbálni azt, hogy mit lehet művelni virtuális valóságot tükröző szemüvegek segítségével, robotika foglalkozásokat lehet tartani, programozást tanítani gyerekeknek, workshopokat tartani a táblagépek kreatív használatáról.

Az információs kompetenciák bővítése történhet tematikus workshopok szervezésével feltárva az online világban található információkat, játékos könyvtárbemutatókkal iskolai osztályok részére, kép, hang, szöveg, video használatával. A helyi körülmények, igények, pénzügyi lehetőségek szabják meg, hogy e tág palettáról mit válogatnak az egyes intézmények.

Egyéni és csoportos foglalkozásokon általában szerencsés, ha minél több az interaktív elem. Tevékenysége válogatja, hogy valami konkrét dolog elkészítése a cél, vagy valamiféle eredmény, megoldás kimunkálása, inspirálni lehet a résztvevőket úgy is, hogy a tevékenységek elvégzése által tanulnak. Kihívások állíthatók pl. kvízjátékokkal. De fontos cél lehet a fiatalok kreatív önálló tevékenységekre nevelése is. A módszertani eszköztár is széleskörű tehát. A különféle elemek alkalmazásához persze pedagógiailag megfelelően képzett könyvtárosokra, illetve tanárok, óvónők és könyvtárosok közös gondolkodására, együttműködésére van szükség. (ref.: Németh Márton)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról