Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mivel nincs országos könyvtári stratégia...

pótolnia kell a minisztériumnak
saját könyvtári hatáskörben rögzítsük a célokat
semmi gond: amikor volt, akkor se volt sok értelme
könyvtárak önszerveződve szőjenek egyre összetettebb terveket
a szakmai szervezetekre, kiemelt könyvtárakra támaszkodjunk
megírom: kit@gmconsulting.hu

KIT hírlevél évfolyamok

| 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
| 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
| 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |
| 2006 | 2005 | 2004 | 2003 |
| 2002 |

2018



 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Okosabbá tesz a kézírás? - összetettebb képlet

Felmérések arra mutatnak rá, hogy aki kézzel jegyzetel, később jobban vissza tudja idézni a hallottakat, mint aki gépel. A képlet azonban kissé bonyolultabb.
A hallgatók kézzel 22 szót írnak le, géppel viszont 33-at. Az óra után megkérdezett gépen jegyzetelő hallgatók jobban tudják visszaidézni az elhangzottakat. Megfordul azonban az eredmény 24 óra elteltével, ugyanis a gépen jegyzetelők inkább felejtették el az általuk leírtakat. A gyorsabb gépes jegyzetelés inkább lehetővé teszi a szó szerinti leírást, miközben a lassabb kézi eljárás során kognitív eljárással kell tömörebbé, leírhatóbbá feldolgozni, rendezni az anyagot. Úgy tűnik tehát: a kogníciós szakasz rövidülése okozza tanulás eredményességét. További magyarázat lehet, hogy a laptopos jegyzetelőknek később testesebb szöveget kell végignézniük a memorizálás érdekében.
Noha a kutatásokat laboratóriumi környezetben végezték, azokat át lehet vinni az órai jegyzetek, tárgyalások jegyzőkönyvezésének, vagy orvosi feljegyzések készítésének eseteire is.
A felmérések szerint a Princeton-on a hallgatók kétharmada, az UCLA-n a hallgatók fele, a University of North Carolina-n a hallgatók 40%-a használ laptopot a jegyzetelésre. E szokásukról a tapasztalat szerint akkor sem mondanak le, ha figyelmeztetik őket az alacsonyabb hatékonyságra.
Az egyik kutató, Dr. Kiewra úgy találta, hogy a kézzel jegyzetelők a fontos elhangzó információnak kb. egyharmadát képesek rögzíteni. Ezt kiküszöbölendő egy oktató megtiltotta óráin a jegyzetelést, s ehelyett előre elkészített jegyzeteket adott közre, hogy az előadáson a hallgatók teljes figyelmükkel tudjanak koncentrálni. (ref.: MG)
- A gépi jegyzetelésnek is vannak előnyei: gyorsabban lehet továbbítani azokat, illetve könnyebben lehet más írásművekbe behelyezni a szöveget. Könnyen lehet, hogy a géppel készített jegyzetek elhangzás utáni átnézése, kiegészítése, újragondolása és továbbértelmezése - azaz: a kognitív ráfordítás növelése - jobbá teszi a végeredményt mind a puszta gépi, mind a kézi jegyzetelésnél. (MG)
- További hír a témában (grafológusi szempont): Jobban tanulhat az, aki sokat ír kézzel link

Régebbi hírforrás(ok): Jobban írnak a számítógépező gyerekek, mint a tollat használók(?) link A kézírás csökkenése visszaveti az olvasási készségeket is link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:






Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról