SzavazásMennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Oktató tanítsa a könyvtárhasználatot, ne könyvtáros - tapasztalatokLehet, hogy hatékonyabb, ha az oktatókat képezzük ki a könyvtárhasználat oktatására? (MG)
- A legtöbb felsőoktatási intézményben az információs műveltség oktatása általában a könyvtárosok, nem pedig a különböző szakok oktatóinak hatáskörébe tartozik. Egyre több kutatás jelzi azonban, hogy a hallgatók akkor tudják az információs műveltségi készségeket elsajátítani, ha azokat egy konkrét tudományág keretében tanítják nekik. Ez pedig feltételezi a tantárgyi oktatók részvételét. A New York városában működő Guttman Közösségi Főiskola könyvtárosai arra vállalkoztak, hogy felkészítsék az oktatókat az információs műveltség integrált oktatására. Pályázati támogatással, egy esettanulmány keretében azt vizsgálták, hogy az oktatók és a könyvtárosok hogyan hozhatnák létre a közös információs műveltségi oktatás kultúráját a főiskolán. Arra kívántak választ kapni, hogy miként változtatja meg a feladatok megosztása az oktató könyvtáros szerepét, hozzájárul-e ez a megosztás az információs műveltség jobb tantervi integrációjához, és milyen mértékben befolyásolja a hallgatók készségszintjét. Az ezen a főiskolán tanuló hallgatók többnyire alacsony jövedelmű háztartásokból érkeznek, így 2017-ben 71%-uk kapott rászorultsági alapon pénzügyi támogatást. Több mint felük valamely kisebbség tagja; általában első generációs hallgatók, akik körében jellemző a lemorzsolódás. A korábbi tapasztalatokat felhasználva az intézményben új modellt alakítottak ki, amely kizárólag kreditet érő kurzusokra épül. A finanszírozók az információs műveltséget kifejezetten a tantervi prioritások közé sorolták. A főiskola pedig megköveteli, hogy a hallgatók meg tudják találni az információforrásokat, valamint képesek legyenek értékelni és idézni azokat projektekben, dolgozatokban és prezentációkban. Ezek a tanulási eredmények alapozzák ugyanis meg, hogy az első, alapvetően a tapasztalatszerzésre koncentráló tanév végén tovább tudjanak lépni. (Könyvtárosok, lépjetek ki az osztályteremből! Hogyan javítja az oktatók által vezetett információs műveltségi képzés a hallgatók tanulását?; ref.: Koltay T.) Régebbi hírforrás(ok): Használóképzés - hallgatók helyett oktatóknak link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |