Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Önkéntes mentorok segítenek az olvasásban

Az általános iskolás gyerekeknek nagy szükségük van arra, hogy a tanórai kereteken túl is legyen mellettük valaki, aki segít nekik az olvasás elsajátításában és az olvasottak megértésében. Ezt az állítást alátámasztják az IGLU- és PISA-tesztek eredményei is. ...
A megoldást az önkéntesek bevonása, foglalkoztatása jelentette - többek között a Tübingeni Városi Könyvtárban link is. Itt az önkéntesek 2003 óta segítik a könyvtár munkatársait az olvasásfeljesztésben, 2008-ban pedig a könyvtár és a Tübingeni Polgári Alapítvány (Bürgerstiftung Tübingen) együttműködésében megalakult az Olvasás Háza (LESE-HAUS), amely 2013 óta vállal szerepet az olvasást támogató szakembereknek a képzésében. Tíz év alatt több mint 200 önkéntes kapott ilyen szakképesítést. Az Olvasás Háza egy márkává vált, védjegyéve azoknak a szakembereknek, gondoskodó önkénteseknek, akik bekapcsolódnak az olvasás, az olvasóvá nevelés programjába.
Az együttműködő szervezetek felosztották egymás közt a feladatokat: az olvasás tanítása, a kognitív rész az iskolák feladata maradt, míg a mentorok az olvasás szubjektív, személyorientált területeivel és a gyerekek ösztönzésével foglalkoznak, azaz egyfajta szociális támogatást nyújtanak, ami egyaránt kiterjed az irodalmi ismeretek és a beszédkészség fejlesztésére. A mentorálás többdimenziós modellje a tudás átadásából, a gyerekek felé irányuló érdeklődésből és törődésből, olvasmányélmények és példakép biztosításából, az egymásra való odafigyelésből, az ösztönzésből és a gyerekek bevonásából áll.
A projekt sikerességében több tényező játszik szerepet: a tübingeni polgárok elköteleződése, a célokhoz rendelt erőforrások biztosítása, a világos jogszabályi és szabályozási környezet, a folyamatos képzés, illetve a munkáért járó elismerés. Mindez tudatos szervezést és összehangolt működést feltételez a partnerek részéről.
A gyerekek és mentorok pozitív tapasztalatai bizonyítják, hogy az olvasás nehéz, lassú folyamat, amely türelmet és odafigyelést kíván. Ám nem lehet azt állítani, hogy az olvasásba fektetett energia nem térül meg; ezt a tübingeni példa többéves tapasztalatai is alátámasztják. (Közösen tenni a jövőért - avagy hogyan támogatják az olvasást önkéntesekkel a Tübingeni Városi Könyvtárban?; ref.: Horváth A.)

Régebbi hírforrás(ok): Mentor az olvasásban: Lesepate (német minta) link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról